Nissan har ry for at skabe nogle af verdens mest
spændende sportsvogne og Nissan har også udviklet
verdens første nul-emissions-familiebil – Nissan
LEAF. Nu har Nissan kombineret glæderne ved en
sportsvogn med de miljømæssige fordele ved en elbil,
og det hele er samlet i den imponerende 2-personers
konceptbil ESFLOW, som præsenteres på Genève Motorshow.
ESFLOW er blevet skabt fra grunden som en komplet
elbil for at give en idé om, hvordan en
nul-emissions-sportsvogn kunne se ud i fremtiden. En
lang motorhjelm strækker sig bagud til en stejl wrap
around-forrude, en kompakt kabine, hvor fører og
passager sidder lige over bilens tyngdepunkt og
buede hjulkasser over superlavprofildæk på 6-egede
fælge.
Nu konstruktion
Som noget helt centralt er ESFLOW ikke en
eksisterende bil med forbrændingsmotor, som er
ombygget til at køre på el. Det er en sportsvogn,
som fra grunden er konstrueret som en
nul-emissions-bil. Det betyder, at Nissans visionære
designere og ingeniører havde frie hænder til at
placere drivlinjen og batterierne i den position,
der er optimal for bilens køreegenskaber og
performance, og dermed kunne tilføre ekstra
køreglæde.
ESFLOW er imidlertid baseret på eksisterende
teknologi, som er implementeret på innovative måder.
Et attraktivt, iøjnefaldende karrosseri dækker en
aluminiumsundervogn, som omfatter et integreret
sikkerhedsbur. Drivlinjen, hvor der anvendes de
samme teknologier som i Nissan LEAF, er tunet for at
give mere sportslige køreegenskaber.
En motor på hvert baghjul
ESFLOW er baghjulstrukket og drives af to motorer.
Bilens store proportioner har gjort det muligt at
placere de to elmotorer på midten over bagakslen.
Motorerne kontrollerer uafhængigt hjulene i venstre
og højre side, hvorved momentet optimeres for at
give bilen en god stabilitet og effektiv
kraftregenerering. Motorerne yder tilstrækkeligt
moment til, at bilen kan accelerere fra 0-100 på
under 5,0 sek.
Kraften til motorerne kommer fra samme type
laminerede litium-ion-batterier, der anvendes i
Nissan LEAF, men i ESFLOW er batterierne placeret
langs for- og bagakslen. Det placerer bilens
tyngdepunkt og således også rotationspunktet
centralt – tæt ved førerens hofter. De smart
placerede batterier giver bilen en rækkevidde på
over 240 km på én opladning.
|