Mitsubishi er blandt de første, der introducerer
serieproducerede elektriske biler på
verdensmarkedet. Det foregår faktisk netop nu i
Danmark, hvor man har lanceret Mitsubishi iMIEV. Men
man tolker ”e” strategien bredere på Genève
Motorshow, hvor man præsenterede den første nye
”Global Small” konceptbil, baseret på den såkaldte ”e”
tankegang, hvor det grønne ”e” står for en række
grundliggende holdninger:
- Efficiency – dvs. effektivitet i den samlede
”pakke”.
- Engineering – man satser på state-of-the-art
konstruktionskunst, hvor man tager hensyn til
markederne i hele verden.
- Environment – miljø hensyn i enhver forstand.
- Electric vehicle – biler med 100 pct. elektrisk
drift.
- Economies – lave driftsomkostninger.
- Effective design – funktionelle designs incl.
effektiv aerodynamik.
- Export – man satser på eksport til i princippet
alle verdens lande.
Selvom det kan virke som lidt for meget af en
gimmick, at knytte holdningerne sammen med et ”e”,
indikerer det en gennemarbejdet og målrettet
attitude, som Mitsubishi og ikke mindst
virksomhedens kunder vil have lettere ved at
forholde sig til. Derudover er det begrænset, hvor
meget nyt, der gemmer sig i Global One strategien.
Det skal dog ikke dække over, at præcis det nye
B-segment koncept, som Mitsubishi præsenterede i
Genève, i særdeleshed lever op til hovedelementerne.
Designet, som i basisudgaven er 3,74 meter lang og
er udstyret med en 1–liters 3-cylindret MIVEC
benzinmotor, stop-and-go samt et system til
genindvinding af bremseenergien, er et signal om, at
Mitsubishi som en af verdens industrigiganter,
fortsat mener det alvorlig.
Den globale tankegang går igen i det visuelle
udtryk, hvor man i meget højere grad gør bilen
spiselig for en bred målgruppe af måske især yngre
familier – og som sådan er den skabt til i første
gang at supplere og måske siden at erstatte den
populære Mitsubishi Colt Cleartec.
|