I begyndelsen af april lanceres den nye
Mercedes-Benz C-klass i Danmark og senere, i juni,
lander den C-klasse Coupé, som havde verdenspremiere
på Genève Motorshow. Hvad sidstnævnte angår, er der
tale om den første coupé-variant i C-klassen –
formentlig skabt pga. af den succes, Mercedes har
haft med coupé varianter af de større modeller.
Den nye C-klasse har fået et kraftigt facelift, hvor
det dog primært er indvendigt, man skal lede efter
fornyelserne. Faktisk er det nu stærkt ”CLS”-inspirerede
interiør helt nyt fra gearstangen og fremefter.
Udvendigt er det mindre detaljer omkring lygterne og
linjeføringen, der er nyt.
To frontpartier
Mercedes viderefører muligheden for at kunne
erhverve C-klassen med to alternative frontpartier.
For fire år siden besluttede man, at den nye
C-klasse skulle kunne fås med den klassiske
placering af Mercedes stjerne øverst på frontgrillen
(læs
vores test hér>>>) OG i en mere dynamisk version
med stjernen placeret nede i frontgrillen (læs
vores test her>>>). Det videreføres med den nye
generation. I øvrigt viser erfaringerne på
verdensplan, at 65 procent af C-klasse køberne
vælger versionen med Mercedes-stjerne nede i
frontgrillen.
I Danmark bibeholder Mercedes den prispolitik, man
indførte 1. januar 2010, som i et hug reducerede
priserne væsentligt på det danske marked.
Uændret prispolitik
”Vi ville have flere danskere ud at køre Mercedes,”
fortæller Lars van het Erve, marketingchef hos
Mercedes-Benz i Danmark. ”Det er lykkedes. Derfor
fortsætter vi prispolitikken uændret og den
billigste af de nye C-klasse modeller kan erhverves
for lige under 475.000 kroner – inklusive integreret
barnesæde på bagsædet, et bedre audiosystem og ”Attention-assist”,”
siger Ven het Erve, som også peger på det faktum, at
Mercedes-motorerne er blevet så effektive, for
fleres vedkommende er brændstoføkonomien og
forureningsgraden forbedret med op til 31 procent,
at man nu kan tilbyde en bil, der blot udleder 117 g
CO2/km.
Den nye SLK
Det er samme look har Mercedes indbygget i den nye
SLK – dvs. den ”lille” Mercedes sportsvogn. Dens
hidtidige – efter vor mening meget smukke design (se
testen hér>>>) – er nu blevet rettet ind, så
frontpartiet er blevet mere pågående og, vil nogen
måske mene, dynamisk og maskulint. Det bliver
spændende at se, hvordan køberne tager imod denne
ændring.
SLS-AMG E-Cell
På Genève Motorshow viste man også den særlig AMG
E-Cell version af SLS modellen – med måge vinger,
skrap kulør, 4-hjulstræk og 526 hestekræfter,
leveret af fire elmotorer – én på hvert hjul. 0-100
km/t på 4 sekunder. Elektriciteten leveres i
prototypen af et 48 kWh litium-ion batteri, der kan
genoplades til næsten 100 procent ydelse på cirka en
time. Med god brug af højrefoden har den en
rækkeviden på den rigtige side af 100 kilometer og
Mercedes forventer at være klar med et nyt batteri
på over 60 kWh inden lanceringen sidst i
2012/begyndelsen af 2013.
|