Mazda præsenter i Genève to spændende konceptbiler –
Minagi og Shinari – som hver især viser vejen for
design og teknologi.
Minagi er en kompakt CUV med en lav CO2 udledning
(under 120 g/km) – en bil, som vises klar til
serieproduktion på IAA i Frankfurt dette efterår.
Bilen er skabt med det formål ikke bare at være
funktionel men også sjov at køre.
Desuden er den udtryk for den nye designlinje, som
Mazda vil følge fremover. Den er baseret på
anvendelsen af ny teknologi i undervognen, en ny og
lettere karrosseri struktur, nye motorer og nye
gearkasser.
Shinari skal udtrykke sjælen i et dynamisk design,
en næsten Aston Martin agtig sportsvogn, men det er
ikke en bil, Mazda planlægger at serieproducere.
Målet er at give bilkøberne en følelsesmæssig
tilknytning til Mazda som varemærke på selvsamme
måde som man køber en Ferrari.
Basisteknologierne optimeres
"Mazda har valgt i første omgang at optimere
anvendelsen af basisteknologierne," fortæller
PR-Chef hos Mazda i Danmark, Jannik Olsen, og har i
Genève ingen hybridbiler, el-biler eller andre
”pr.definition” miljøbiler.
Ideen er, at trække det ypperste ud af den
eksisterende teknologi baseret på dieselmotorer og
benzinmotorer og derigennem skabe det idéelle
udgangspunkt for siden at konstruere f.eks.
hybridbiler eller plug-in hybridbiler.
|