Det er nogen tid siden at Hyundai har kunnet tilbyde
en større mellemklassebil. Og endnu længere siden at
man havde en stationcar. Nu slå man to fluer med et
smæk med verdenspremiere på Hyundai i40.
Hyundai i40 er en 4,7 meter lang
mellemklasse-stationcar. Man lægger ud med en
stationcar og følger siden op med sedan, et faktum,
man bestemt ikke er ked af på det danske marked.
”Ikke
færre end 72 procent af de store mellemklassebiler,
der sælges i Danmark, er stationcars,” fastslår
Hyundais danske direktør Niels Rønnebech,”så det er
vi i sagens natur godt tilfredse med.”
Den mest bemærkelsesværdige
Bilen er da også et ganske attraktivt tilbud. Den er
ikke bare forholdsvis stor, den ser også godt ud.
Faktisk er den så attraktiv, at man hos Hyundai selv
mener, at det er den mest bemærkelsesværdige Hyundai
i mange år.
”Vi er meget spændte på, at skulle markedsføre i40,”
siger Hyundais øverste chef, Allan Rushforth. ”Men
vi tror på, at den vil blive et hit på det
europæiske marked for mellemklassebiler. På
europæisk plan er over 50 procent af de solgte biler
stationcars og vi satser på at gøre indtryk på
bilisterne fra første færd.”
Hyundai forventer, at det såkaldte ”D-segment” vil
vokse med 12,6 procent over de næste fem år og den
koreanske fabrik lægger ikke skjul på, at den vil
udfordre bestselleren, Toyota Avensis i kampen om en
top-5 placering i denne bilkategori.
Stammer fra Genus
Hyundai i40 er udsprunget af Genus konceptbilen, der
er skabt som en europæisk bil. Den er udviklet på
fabrikkens europæiske forsknings- og
udviklingscenter i Opel-byen, Rüsselsheim nær
Frankfurt i Tyskland, og den besidder det samme
visuelle udtryk, som fabrikkens seneste nyskabelser.
Bagagerummet har en kapacitet på 553 liter og det
kan udvides til ikke mindre end 1719 liter, når
bagsæderne lægges ned. Motorprogrammet spænder over
både diesel og benzinmotorer og strækker sig fra 115
hestekræfter til 177.
Hyundai i40 kommer til Danmark i juni i år.
Veloster i Europa
Hyundai Veloster har Europapremiere i Geneve og
kommer på markedet i 2012. Der er tale om en
usædvanlig coupé, der er forsynet med én dør i
førerens side og to døre i den modsatte side. Den er
yderst kompakt med bare 4,22 meter i længden. Trods
den beskedne længde og siddepladser på bagsædet
rummer bagagerummet 320 liter. Under motorhjelmen:
en 1,6 liters benzinmotor, der yder 140 hk. Coupé'en
er i øvrigt udrustet med Stop & Go teknologi til at
holde CO2 forureningen nede og det lykkes udmærket:
132 g/km, som det ser ud på den fremviste konceptbil.
|