Honda har for længst blandet sig i toppen, når det
gælder udvikling af hybridbiler, hvor benzinmotorer
og el-motorer går hånd i hånd. I Genève har Honda
verdenspremiere på den produktionsklar Honda Jazz,
hvor man på mirakuløs vis har formået at fastholde
Jazz’ens unikke egenskaber i form af
”biograf-bagsæder” – til trods for at batteri og
el-motor optager mere plads i bilen.
”En del af forklaringen er, at Honda Jazz var
designet til hybrid-teknologi fra starten af,”
fortæller Michael Lund fra Honda Danmark. ”Vi har
benyttet den plads, vi i den almindelige Jazz har
under bagagerumsbunden til at placere IMA delen,
dvs. styreenheden til hybridsystemet, og i
motorrummet var der i forvejen plads til en el-motor
mellem benzinmotoren og gearkassen.”
Jazz hybrid er lige om hjørnet og bliver
introduceret i Danmark d. 3. april til en pris på
blot 230.000 kroner. En Honda Jazz Hybrid kører 22,2
kilometer på en liter benzin.
Men Honda kan det hele. Man arbejder ikke alene med
hybridbiler, når det gælder miljø-rigtig attitude.
Selvom hybrid-teknologien er i højsæde – fordi ingen
endnu har fundet en reel løsning på el-bilernes
begrænsede rækkevidde – er el-drift noget, Honda
også investerer i. Og en plug-in hybrid passer som
fod i hose til fabrikkens satsning på
hybrid-teknologi.
Honda er stort set klar med såvel en ren el-bil, som
en plug-in hybrid, der begge introduceres i
Nordamerika og Japan i 2012.
Men nu er Honda desuden begyndt at afprøve biler med
brændselsceller. Det er en teknologi, vi ikke har
hørt meget til i de sidste par år, men idéen hænger
glimrende sammen med tanken om den fuldt-elektriske
bil, fordi en bil, der producerer energi vha.
brændselsceller gør det i form af elektricitet.
Foruden rækken af miljø-initiativer her Honda i
Genève verdenspremiere på den kraftigt faceliftede
Honda Accord. Det er især frontpartiet, der ser
anderledes ud. Den vil blive introduceret i Danmark
indenfor få måneder og den danske importorganisation
satser på fortsat konkurrencedygtige priser og gode
leasingilbud.
|