Fiat koncernen havde ikke umiddelbart meget nyt på
Genève Motorshow. men går man under huden på
koncern-mærkerne Lancia og Alfa Romeo er tingene
anderledes. Om end konceptbilen Alfa 4C er baseret
på en helt ny platform.
”C” betyder "Cilindri" og dermed indikeres at den
højpotente Alfa 4C kan klare sig med fire af
slagsen. Der er da også tale om den velkendte 1750
ccm maskine, udstyret med turbo. Med 200 hestekræfter
og dobbelt koblings gearkasse (TCT) rækker det fint
til, at 100 km/t kan nås på under 5 sekunder og 250
km/t også er en option. Bilen er bygget med høj
anvendelse af kulfiber og vejer 850 kg, den har baghjulstræk og centermotor,
så mon ikke køreegenskaberne er ligeså gode som
fartpotentialet...
Lancia har ikke været importeret i Danmark siden
1999, men Fiat Danmark overvejer alvorligt at ændre
på det. Ikke mindst pga. den nye Lancia Ypsilon, som
har verdenspremiere i Genève. Den er baseret på Fiat
teknologi, ikke mindst den nye 900 ccm 2-cylindrede
Twin Air
benzinmotor på 85 heste, som allerede nu kan leveres i Fiat 500.
Den tilsvarende Fiat model er Punto - men der er en
verden til forskel på de to biler. F.eks. er Ypsilon
næsten 20 cm kortere end Punto.
Mere tvivlsomt er det, om resten af Lancia
modelprogrammet, som i al væsentlighed består af
redesignede Chrysler biler (efter at Fiat indgik
samarbejde med den hedengangne amerikanske
bilfabrik), vil dukke op i Danmark.
|