Selvsagt var det derfor mere beskedent, hvad man
havde at byde på i Genève, men der var fokus på
Chevrolet Cruze Hatchback (5-dørs), som nu er klar
til serieproduktion, samt Chevrolet Aveo Sedan.
Cruze H/B havde verdenspremiere, Aveo var
Europapremiere, men der var især opmærksomhed
omkring Chevrolet Carmaro, som i cabrioletversion -
Convertible - havde Europa-premiere – den har hidtil
slet ikke kunne købes i Europa!
Dens pompøse og muskuløse udseende understøttes af
en 6,2 liters V8, som præsterer 432 hestekræfter og
et moment på 469 Nm. Cabriolet’en er yderst
vellykket, hvilket kan hænge sammen med, at Camaro i
sin basisform blev skabt med det for øje, at den
også skulle bygges i en åben udgave. Folde-kalechen
bruger 20 sekunder på at folde sig op eller i og den
består af et tykt, holdbart kanvas materiale, tro
imod traditionerne, i øvrigt identisk med det, der
benyttes til Corvette.
Camaro’s chef-konstruktør, Al Oppenheiser fortæller,
at man har lagt stor vægt på køreegenskaberne hos
Camaro, såvel som den overordnede præstationsniveau.
Det bliver spændende at undersøge, om hans ord lever
op til virkeligheden…
Cruze Hatchback er vigtig for Chevrolet, fordi
blandt de kompakte mellemklassebiler er 65 procent
af alle solgte biler i Europa hatchbacks. Den
forventes at være på markedet til sommer.
Chevrolet Aveo er heller ikke uden betydning for
Chevrolets sal i Europa, men den blev introduceret
som hatchback og det er tvivlsomt om sedan-versionen
får den nødvendige gennemslagskraft. Den havde da
også verdenspremiere i Detroit i januar, velvalgt
fordi amerikanerne er mere til udvendigt bagagerum
end vi europæere.
|