BMW har for en halv snes år siden købt MINI.
Volkswagen har for stort set ligeså lang tid siden
købt Bentley. Og for små to år siden blev det
offentliggjort, at en lille virksomhed, Gullwing i
Heyda i det tidligere Østtyskland nordvest for
Dresden, havde overtaget produktionen af det ældste
britiske bilmærke, AC, der ellers havde lukket
portene i 2004.
AC MkVI hedder den nu genopstået topmoderne udgave
af den legendariske AC Cobra, det ultimative
sportsvogns ikon fra begyndelsen af 1960’erne. Tro
imod sin oprindelse er den moderne Cobra – som slet
ikke bærer Cobra navnet – bygget efter alle kunstens
regler. Den ser ud som en Cobra, men er baseret på
en rørramme konstruktion med hjulophæng som var den
en racerbil om end den er skabt til brug på
landevejen.
I motorrummet ligger en standard 6,2 liters Corvette
V8, som i den lille version (GT) præsterer 437
hestekræfter og forsynet med kompressor i den store
GTS yder op til 647 hestekræfter (og et moment på
825 Nm). Til at bremse det lille, men yderst potent
formgivet fartuhyre benyttes Porsche bremsekalibre
med 332 mm ventilerede skivebremser fortil og 298 mm
bag.
AC MkVI har karrosseri støbt i en aluminium-legering
og alt er håndbygget. Tyskerne har været tro imod
bilens oprindelse, men de har blandet sig i
interiørindretningen, som er udført i det fineste
luksuøse læder.
Hele herligheden vejer kun 1025 kg, GTS-versionen
klarer 100 km/t på 3,3 sekunder og den er god for
305 km/t på toppen. Pris: 825.000 kroner uden danske
nummerplader for den "lille" og 1,2 millioner for
den store. Produktionen er begrænset til 120 biler
årligt.
Hør interviewet med bestyrelsesformand i AC-Cars,
Jürgen Mohr, her>>>
En kraftig rørrammekonstruktion bærer
karrosseriet i aluminiumslegering. Konstruktionen
tiltrækker stor opmærksomhed. I baggrunden
arbejdende bestyrelsesformand Anders Bruun fra den
danske bilgigant, Interdan (Peugeot, Chevrolet,
Mitsubishi m.v.).
Cockittet
i AC MkVI er skabt i ægte tysk luksuslæder. Det er
cockpittet i den oprindelige AC Cobra ikke> |