Det er næsten ikke til at se det, hvis man ikke lige
ved det. Den nye Toyota Auris, der lanceres i
Danmark netop nu, er en Auris som alle de andre i
familien. Men den er ikke helt i som de andre. Den
er nemlig en krydsning mellem Toyota Prius og Toyota
Auris. Drivline fra Prius og alt det andet fra Auris.
Og det fremgår alene af et lille hybrid-mærke på
karrosseriet.
Den nye Toyota Auris HSD er med andre ord en
hybridbil. Den første i modelprogrammet udover
Prius, der har næste 13 år på bagen. Men forskellen
er, at hvor Prius er skabt og alene findes som en
hybrid bil, findes Auris som bekendt også både med
dieselmotor og benzinmotor.
Idéen er selvsagt, at give kunderne endnu et
alternativ, men også at bidrage til at ”legalisere”
hybrid-drivliner på samme niveau som maskinkraften i
de hæderkronede diesel- og benzinbiler. Hos Toyota
er man nemlig ikke i tvivl: Man vil være parat til
at klare den tid, hvor de velkendte drivmidler
bliver rationerede, og man vil sikre sig, at
kunderne også er det.
|
|
|
|
Derfor er den nye Auris Hybrid kun den første hybrid
i det almindelige modelprogram, siden følger resten
af modellerne og om mindre end 10 år vil der findes
en hybrid-variant af samtlige Toyota modeller.
Faktuelt præsterer den nye Auris et brændstofforbrug
på 26,3 km/l og den slipper ved samme lejlighed kun
89 g CO2 ud pr. kilometer – det er 30 procent mindre
end den hidtil mest miljøvenlige Auris, der er
udstyret med en 1,4 liters dieselmotor. Men i
hybridbilen disponerer man over 136 hestekræfter og
kan nå 100 km/t på 10,4 sekunder. Kører man alene
over kortere afstande og benytter speederfoden med
omtanke, kan det klares med elkraft alene.
Maks-grænsen vil være på 50 km/t, men det betyder da
også i praksis, at en del bykørsel vil kunne foregå
uden støj- og luftforurening.
Imponerende er det i øvrigt, at Auris hybid kan
erhverves for knap 310.000 kroner. Det er væsentlig
mindre end Prius, hvor vi eksempelvis kan fremhæve
den model, vi testede for et halvt år siden (læs
hér>>>) til 425.000 kroner.
|
|
|