Opel præsenterede den nye Astra for første gang på
Frankfurt Motorshow i september. Nu er den på gaden
også i Danmark og med yderst fornuftige priser gør
Opel deres for, at erobre en god bid af markedet for
mellemklassebiler. Priserne for 1,6 Enjoy med 115 hk
begynder ved 249.900 kr. Den nye 1,4 Turbo med 140
hk, der afløser den nuværende 1,8 motor i Astra,
kommer til at koste 269.900 kr.
Den første prøvetur i den nye Opel er udtryk for en
potent køreoplevelse baseret på virkelig fine
køreegenskaber, men det er formentlig det visuelle
udtryk, som kunderne vil falde for. Der er taget
udgangspunkt i samme designlinje som Insignia, måske
især hvad interiøret angår, men den nye stil vidner
om, at man har magt over tingene – noget der i
praksis blev dokumenteret i året der gik, hvor Opel
som det formentlig stærkeste brand hos General
Motors overlevede bilgigantens kollaps.
I
første omgang er den nye Astra leveringsklar som 5
dørs hatchback og senere følger en stationcar samt
en version med 3 døre.
Unik teknologi
Med den nye Astra følger en række teknologier og
udstyr, der normalt ikke findes i kompaktklassen.
For eksempel mechatronic chassis
(mekanisk-elektronisk), hvor det er muligt at
tilpasse affjedringen efter kørestil og personlige
ønsker, avancerede forlygter, der tilpasser lyset
til bilens hastighed og vejret, et kamera, der læser
vejskilte og advarer mod utilsigtet vognbaneskift og
sæder, der har fået udmærkelse af ergonomiske
eksperter.
I
forhold til de gamle Astra er akselafstanden i den
nye vokset med 7,1 cm til nu 268,5 cm. Sporvidden på
den nye er 154,4 cm foran og 158,8 cm bag – en
forøgelse på henholdsvis 5,6 cm og 7,0 cm. Ud over
bedre pladsforhold i kabinen giver det
forudsætningerne for endnu bedre vejbeliggenhed.
Vridningsstabiliteten i karrosseriet er forøget med
43 pct. i forhold til den gamle Astra – også et plus
for køreegenskaber, vibrationer og lavt støjniveau i
kabinen.
Watts-led
Foran har Opel Astra det velkendte McPherson ophæng
med fjedre og støddæmpere, men bagtil har
ingeniørerne udviklet en ny compound bagaksel med et
Watts led, der ligger bag compoundakslen.
Fordelen ved denne konstruktion er bedre kontrol med
baghjulene ved kurvekørsel. Tilføjelsen af et Watts
led med tilhørende forbindelsesstænger gør det
muligt at ændre vinklingen af fastgørelsespunkterne
mellem compoundakslen og hjulophænget og at gøre
brug at blødere bøsninger, hvilket hjælper til at
mindske vejstøj i kabinen og øger komforten ved
kørsel på ujævne veje. Populært sagt kan en større
del af dækket fastholde kontakten med vejbanen, for
Watts leddet med de tilhørende forbindelsesstænger
forhindrer tendens til negativ camber ved hurtig
kurvekørsel. Konstruktionen er kompakt og let og
bibeholder de øvrige fordele ved en compound
bagaksel.
FlexRide
Undervognen i Astra er også udviklet som et mekanisk
/ elektronisk chassis (mechatronic), hvor funktionen
af mekaniske komponenter som støddæmpere kan styres
elektronisk (systemet hedder FlexRide og er
ekstraudstyr).
Som på Insignia kan den nye Astra udstyres med
FlexRide, hvor det er muligt at vælge hårdheden af
affjedringen. FlexRide tilpasser sig løbende
førerens kørestil og hastigheden gennem sving.
Trykkes ”Sport” knappen ind, bliver bilens
affjedring og styretøj fastere i modsætning til
”Tour”, hvor affjedringen bliver mere komfortabel.
Vælger man ingen af de to indstillinger forbliver
affjedringen normal som på biler uden FlexRide. I
tilfælde af en undvigemanøvre skifter indstillingen
i undervognen automatisk over til Sport for at øge
muligheden for at føreren kan styre sig ud af en
kritisk situation.
Otte motorer
Motorprogrammet til Astra giver valgmulighed mellem
otte motorer med ydelser fra 95 hk til 180 hk. I
forhold til den forrige generation af Astra er
|