- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Word Testdrive: Mitsubishi ASX

Tidsrigtig familiebil


Tekst: Søren Clauding – juni 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I forvejen havde man mellemklassebilen Mitsubishi Lancer og den store SUV, Mitsubishi Outlander. Til dem, der i virkeligheden havde brug for lidt af hver af de to har Mitsubishi skabt ASX.

 

Mitsubishi ASX er et mønstereksempel på en moderne, tidsrigtig familiebil. Den er rummelig, den har mange anvendelsesmuligheder, den kan – hvis man vælger varianten med firehjulstræk – komme frem, hvor andre må give op. Som sådan er den også en glimrende feriebil, ikke mindst hvis man har campingvogn med. Og så er prisen helt rigtig – både anskaffelsesprisen og udgiften til brændstof. Billigst er benzin-udgaven med basisudstyr til 300.000 kroner og den billigste diesel koster 350.000.

 

Meget brændstoføkonomisk

Det sidste har især betydning, hvis man sammenligner med Outlander. For ”storebror” udmærker sig ikke ved en særlig attraktiv brændstoføkonomi. Det gør ASX med et gennemsnit på 18,2 km/l – i praksis nok snarere 15-16 km pr. liter dieselolie, fordi den automatiske stop & go funktion egentlig kun har betydning ved intensiv bykørsel. Men selvom man foretrækker at køre på benzin frem for diesel og ved samme lejlighed spare 50.000 kroner på anskaffelsesprisen, er forbrugstallene fortsat fremragende: 16,9 kilometer på en liter benzin, med en 117 hestes maskine i motorrummet!

 

Optimeret

Mitsubishi ASX er ikke en revolution indenfor bilverdenen, men den japanske fabrik har optimeret næsten alt, hvad der kan optimeres:

 

Den er kompakt – blot 4,3 meter, rummelig (glimrende bagsædeplads i øvrigt) med et bagagerum på 416 liter plus naturligvis nedfældelige bagsæderyglæn, som efterlader et plant bagagerumsgulv. Den er også ret pæn, med den karakteristiske Mitsubishi jet/haj front, som i øvrigt er forholdsvis høj.

 

Det er formentlig noget af hemmeligheden bag den store rummelighed, for med et højt frontparti har man kunnet indrette motorrummet, så det ikke tager så meget plads i længderetningen. Det kunne så foranledige nogen til at tro, at køreegenskaberne var dårlige – højt tyngdepunkt, stor luftmodstand osv. men det er slet ikke tilfældet.

 

Kører som en almindelig personbil

De første kilometer i den nye bil, som fandt sted på snoede skånske lande- og grusveje gav en indikation af fremragende køreegenskaber. Den køre i det store hele som en almindelig flad personbil – til trods for den høje front og en højde på 1,62 meter. Den er ret blødt sat op, men krænger forbavsende lidt og stabiliteten over Øresundsbroen var fortræffelig!

 

Dertil kommer et moderat støjniveau plus mange gode indretningsmæssige features. F.eks. har Mitsubishi nu genindført højde- og længdejusterbart rat (i en periode kunne rattene i de forskellige modeller kun indstilles i højden), som er en stor behagelighed, når man skal finde den rette sidestilling.

 

Diesel først

Motorprogrammet kommer til at omfatte to maskiner. ASX introduceres i Danmark sidst i juli med en 150 hestes dieselmotor og i august følger så den førnævnte 117 hestes benzin’er.

 

Dieselmotoren er i øvrigt en historie for sig selv. Det er Mitsubishis egen dieselkonstruktion, altså ikke en Volkswagen eller PSA-motor. Og den er man sluppet ualmindelig godt fra. Ikke bare er den økonomisk, men man har også via en snedig og usædvanlig konstruktion forstået at reducere den interne friktion og samtidig udnytte det momentum, der er i motorrotationerne til at skabe større pålidelighed.

 

Forskudt krumtap

Man har i al sin enkelhed forskudt forankringen af krumtapakslen 20 mm, sådan at plejlstangen bevæget sig i en lige bevægelse ned gennem cylinderen i indsugnings- og tændingstakten. Siden bevæger den sig i en ekstra skrå vinkel i kompressions- og udblæsningstaksten, hvilket i kraft af vægtstangsprincippet giver et kraftigere tryk. Det giver en samlet reduktion i friktionen mellem stempel og cylindervæg på ikke mindre end 20 procent.

 

Man har desuden variabel styring af brændstof indsprøjtningen, så motoren ikke tilføres mere brændstof end nødvendig. Kompressionen er reduceret til ca. 75 procent af en normal komprimering i en dieselmotor – det indebærer at vibrationerne er væsentligt reduceret og støjniveauet ligeså.



 

ASX betyder…

Og hvad betyder ASX så: Jo, ”Active Smart Crossover” – eller aktiv, intelligent krydsning, og det kan en bil jo ligesom ikke hedde, så ASX er jo nok meget godt, selvom man derigennem har forladt navngivningen fra Lancer, Outlander, Colt, Grand Pejero etc. serien. Og ClearTec betyder at man har tænkt sig rigtig meget om for at optimere brændstoføkonomien!

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt