Desuden har man ændret kalibreringen af den
elektriske servostyring, som giver mere direkte
føling af vejen og større stabilitet ved høj fart.
Vi har prøvet bilen i den opdaterede årgang og der
er tale om en mærkbar forbedring.
Mindre kosmetiske ændringer
Visuelt har Mazda6 fået en anden frontgrill, som
giver den et mere moderne udtryk, men forskellen er
ikke stor. Det var da heller ikke et ønske fra
Mazda’s side, at ændre væsentligt på fronten, for
med en luftmodstandskoefficient på blot 0,27 er
Mazda6 en af de aller mest aerodynamiske biler på
markedet.
I
kabinen er der foretaget minimale justeringer af
designet, men funktionelt har man tilstræbt en mere
traditionel løsning end f.eks. det hidtidige
såkaldte CF-Net var udtryk for. Det findes i al sin
enkelhed ikke længere – instrumenteringen er blevet
mere enkel, men funktionerne er bibeholdt.
Fornuftigt nok, for iblandt kan bilers betjening
også blive for grundløst sofistikeret.
Motor optimering
På motorsiden er der sket en række optimeringer med
det formål at forbedre brændstoføkonomien. 1,8
liters benzinmotoren kører nu 15,6 km/l mod
tidligere 14,5 – til trods for at den kun har fem
gear. Desuden har man nu en ny 2-liters benziner på
programmet, som yder 155 hk og går 14,5 km/l.
Dieselprogrammet er baseret på tre 2,2 liters
motorer, hvor effektforskellen på 129, hhv. 163 og
180 hk er opnået gennem størrelsen på turboladerne
og en optimeret motorstyring. Den mindste af de tre
går 19,2 km/l.
Den nye Mazda6 vil med benzinmotorerne være klar hos
forhandlerne i Danmark sidst i marts – siden følger
dieselvarianterne i maj/juni i år.
|