- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Mazda5

Nydesignet og gennemtænkt


Tekst: Søren Clauding – 5. oktober 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I begyndelsen af 2011 lancerer Mazda en ny generation af den rummelige og funktionelle Mazda5. Bilen er blevet vellykket omarbejdet og moderniseret og herefter er det alene op til prissætningen, om der er dømt succes med den nye bil. Den danske importør taler om en realistisk prisstigning på 2-3 procent i sammenligning med den hidtidige.

 

Designet er ændret i forhold til forgængeren. Man har optimeret aerodynamikken, og for at synliggøre bilens naturnære tilhørsforhold, har man livet de lidt kedelige sideflader op med bløde krusninger, der refererer til vandløb, luftstrømme og underbygger en luftmodstandskoefficient på blot 0,30, som er ret godt på en så forholdsvis stor bil.



Mazda5 er nemlig fortsat en stor bil. Det har man opretholdt for at kunne bibeholde pladsen til 7 personer. På den bageste sæderække er der ikke plads til langturspassagerer, men seks personer vil bekvemt kunne indrette sig over længere afstande. Det funktionelle midterbagsæde, hvor man kan folde siddefladen op og finde f.eks. en konsol til fralægning, der erstatter den midterste siddeplads, fandtes i den første Mazda5 og det har man fornuftigt nok videreført.

 

Også idéen med store skydedøre i hver side er uændret, hvorimod instrumentpanelet ikke ligner forgængeren.



 

Nye køreegenskaber

Men det er især på køreegenskaberne, at de første prøvekilometer indikerer nye tider. Den hidtidige model havde en fast undervogn, det kan man ikke sige om den nye Mazda5. Sådan som vi husker det er den væsentlig mere komfortabel – uden at det er gået ud over stabiliteten. Vi havde lejlighed til at prøve Mazda5 med hastigheder på tyske autobahns på op til 180 km/t og trods en vis sidevind var bilen ganske stabil.

 

Kurveegenskaberne lider heller ikke af en anden tilgang til, hvordan hjulophæng skal være afstemt. Og heldigvis harmonerer køreegenskaberne med de nye motorer.

 

Mazda introducerer 5’eren med to benzinmotorer. En 1,8’er med tilsyneladende sølle 115 hestekræfter og en 2,0 med tilsyneladende kraftfulde 150 hestekræfter. Effektforskellen kan måles på accelerationen, hvor 2,0’eren klarer de 100 km/t på 11 sekunder og 1,8’eren bruger over 12. Men oplevelsen af de to maskiner er vidt forskellig og i første omgang på 1,8’erens side. Den er kvik, levende, tilgængelig – men mangler naturligt nok lidt power ved høje omdrejninger.

 

Øko-optimeret

Den store maskine er øko-optimeret og man vil i praksis antagelig kunne køre over 16 km/l (hvad der er unikt for en a50 hestes benziner). Den lukker også mindre CO2 ud end den lille. Man skal imidlertid godt op i omdrejninger for at opleve en kraftfuld motor – og så tror vi ikke på, at brændstoføkonomien holder. Men motorkonfigurationen giver frihed: Man kan vælge mellem lidt kedsommelig men økonomisk kørsel og en mere levende men også kostbar action-kørsel. Nogen racerbil bliver den dog aldrig.



I øvrigt lancerer Mazda en dieselmotor i løbet af foråret 2011 – den kunne måske være værd at vente på, men med diesel bliver anskaffelsesprisen formentlig noget højere.

 

Mazda har været igennem alle detaljerne i den hidtidige 5’er og benyttet det gode og erstattet det mindre gode. Det er mest på det visuelle, hvor legen med sidelinjerne komplementerer det nye og væsentlig mere potente frontparti. Det er en god videreudvikling som er sket i respekt for det bestående og det skal Mazda have al mulig ros for – 5’eren var nemlig en god bil lige fra begyndelsen.


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt