Den nye Kia Venga lander hos de danske forhandlere i
dagene 8.-9. maj og der er dømt succes, for bilen
burde stryge direkte ind i hjertet på de
brugsbevidste danske bilkøbere.
Kia Venga er kompakt, den er fleksibel, den kører
godt – og så er den billig, samtidig med at
garantien er ligeså suveræn som på de øvrige Kia
modeller: 7 års mekanisk garanti, 12 år imod
gennemtæring og 5 år på lakken.
Soft
De første prøvekilometer i den nye bil vidnede om
typiske koreanske køreegenskaber, dvs. lidt mere
blød undervogn end europæere pr. definition sætter
pris på. Pudsigt nok, for bilen er designet i
Europa, af europæere og til europæere. Heldigvis er
ikke alle europæere ens og mange vil givet vis falde
for den højre grad af kørekomfort.
Kia har nemlig formået, at skabe udmærkede
styreegenskaber, en god kurvestabilitet og begrænset
sidevindsfølsomhed – på trods af den komfortable
affjedring og ikke mindst på trods af et relativt
højt tyngdepunkt. Venga måler 1,6 meter i højden og
hos den danske Kia importør lægger man vægt på at
understrege, at man stiger ind i en Venga, ikke ned.
Fem maskiner
Den billigste version er udstyret med en 1,4 liters
benzinmotor, der præsterer 90 hestekræfter, når den
giver alt, hvad den har sig. Den koster 180.000
kroner. De øvrige motorvarianter er ikke meget
dyrere og spænder over endnu en benzinmotor samt tre
dieseler fra 90 til 128 hestekræfter. Fælles for de
tre dieselmotorer er brændstoføkonomien: 22,2 km/l
uanset effekt. Benzinerne går lidt over 15 km/l.
Venga er ikke kun kompakt, den er også ret
fleksibel. Bagsædet, som byder på forbavsende god
benplads, kan skydes 16 cm fremad og så forøges
bagagekapaciteten naturligvis. Bagsædets ryglæn kan
foldes ned i en enkelt bevægelse og så har man et
plant bagagerumsgulv.
Udstyrsniveauet er ganske enkelt og ganske
omfattende: Kia Venga findes kun i én
udstyrsvariant. Det er dog en sandhed med
modifikationer, for man kan tilkøbe forskellige
udstyrspakker – det svarer lidt til at købe en model
med mere udstyr, hvor udstyrsniveauet indgår i
navnet. Men udstyret kan også købes styk for styk,
hvis man foretrækker det. Og det kunne måske være en
idé, mange ville benytte sig af, f.eks. kan man for
19.000 kroner få bilen leveret med en oplukkelig
(!!!) panorama glasrude. Også bakkamera indgår i
udstyrslisten.
|