- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Kia Venga:

Kompakt og fleksibel


Tekst: Søren Clauding – 27. april 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Kia Venga lander hos de danske forhandlere i dagene 8.-9. maj og der er dømt succes, for bilen burde stryge direkte ind i hjertet på de brugsbevidste danske bilkøbere.

 

Kia Venga er kompakt, den er fleksibel, den kører godt – og så er den billig, samtidig med at garantien er ligeså suveræn som på de øvrige Kia modeller: 7 års mekanisk garanti, 12 år imod gennemtæring og 5 år på lakken.

 

Soft

De første prøvekilometer i den nye bil vidnede om typiske koreanske køreegenskaber, dvs. lidt mere blød undervogn end europæere pr. definition sætter pris på. Pudsigt nok, for bilen er designet i Europa, af europæere og til europæere. Heldigvis er ikke alle europæere ens og mange vil givet vis falde for den højre grad af kørekomfort.

 

Kia har nemlig formået, at skabe udmærkede styreegenskaber, en god kurvestabilitet og begrænset sidevindsfølsomhed – på trods af den komfortable affjedring og ikke mindst på trods af et relativt højt tyngdepunkt. Venga måler 1,6 meter i højden og hos den danske Kia importør lægger man vægt på at understrege, at man stiger ind i en Venga, ikke ned.

 

Fem maskiner

Den billigste version er udstyret med en 1,4 liters benzinmotor, der præsterer 90 hestekræfter, når den giver alt, hvad den har sig. Den koster 180.000 kroner. De øvrige motorvarianter er ikke meget dyrere og spænder over endnu en benzinmotor samt tre dieseler fra 90 til 128 hestekræfter. Fælles for de tre dieselmotorer er brændstoføkonomien: 22,2 km/l uanset effekt. Benzinerne går lidt over 15 km/l.

 

Venga er ikke kun kompakt, den er også ret fleksibel. Bagsædet, som byder på forbavsende god benplads, kan skydes 16 cm fremad og så forøges bagagekapaciteten naturligvis. Bagsædets ryglæn kan foldes ned i en enkelt bevægelse og så har man et plant bagagerumsgulv.

 

Udstyrsniveauet er ganske enkelt og ganske omfattende: Kia Venga findes kun i én udstyrsvariant. Det er dog en sandhed med modifikationer, for man kan tilkøbe forskellige udstyrspakker – det svarer lidt til at købe en model med mere udstyr, hvor udstyrsniveauet indgår i navnet. Men udstyret kan også købes styk for styk, hvis man foretrækker det. Og det kunne måske være en idé, mange ville benytte sig af, f.eks. kan man for 19.000 kroner få bilen leveret med en oplukkelig (!!!) panorama glasrude. Også bakkamera indgår i udstyrslisten.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt