- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First testdrive:

Ny Kia Sportage:

(Tiger) næse for publikums ønsker

 

 


Tekst: Søren Clauding – 24. november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia har næse for at bygge biler til europæerne. Europæerne køber biler fra Hyundai-Kia koncernen som aldrig før. Og den succes har man alle muligheder for at bygge videre på med ikke færre end fire ny-lanceringer i 2011.

 

Den første af de fire, Kia Sportage, introduceres i januar. Den følges af en ny Picanto, en afløser for Kia Rio og mellemklassebilen Kia Optima, præsenteret på Paris Motorshows, som afløser Magentis. Kia Sportage blev præsenteret første gang på Genève Motorshow i foråret og er altså nu i serieproduktion. Så langt er man nået, at der her en god måneds tid før den officielle lancering var mulighed for et hurtigt bekendtskab og den første køretur i den nye bil.

 

Kia Sportage erstatter den hidtidige model med samme navn. Men udover nogle få ligheder i form af stor frihøjde og mulighed for firehjulstræk, er der intet til fælles mellem de to biler. Den nye Sportage er det første produktionsklare eksempel på chefdesigner Peter Schreiers nye designlinje. Den såkaldte ”Tiger-næse” vil kunne genfindes på de kommende modeller – om end man lige skal kikke på frontpartiet et par gange, før tigernæsen fremgår klart. Men uanset betegnelse er der tale om et markant design, som ikke mindst adskiller bilen fra Hyundai ix35, der har været på markedet et halvt års tid.

 

Den dynamiske variant

Det sidste er væsentligt, for Kia Sportage er søstermodel til ix35 fra moderselskabet Hyundai, og det har trukket noget ud med at adskille de to bilmærker. Det er nogle år siden, at der blev meldt ud, at Kia skulle være den sportsligt dynamiske variant af de to bilmærker, men det er først med Sportage, at den filosofi slår igennem. Det bliver i den forbindelse spændende at se, hvad den tyske chefdesigner kommer op med i det kommende år…

 

Designet er den væsentligste forskel på de to biler. Udover selve linjeføringen skal en Kia være bredere, længere og lavere end en Hyundai. Det er Sportage blevet – uden at pladsforholdene i kabinen har taget skade deraf.

 

En anden forskel, indtil videre, er motorprogrammet, hvor Kia Sportage også sælges med en 115-hestes 1,7 CRDi dieselmotor, som godt nok er mindre effektfuld end de to kraftigere maskiner på hhv. 163 og 184 hk, men gør det muligt at sælge Sportage for blot 320.000 kroner med dieselmotor. Den findes også med en 140 hestes benzinmotor (der heller ikke ses i Hyundai programmet), som dog først er på markedet til foråret (til priser fra 280.000 kroner), men den danske Kia importør forventer, at det er den lille diesel, der vil sælge bedst.



Langt på literen

Uden at have prøvet de større diesel’er, men med erfaring fra Hyundai ix35, som har de to maskiner i deres program, skal det såmænd nok vise sig, at Kia i Danmark får ret. En ting er anskaffelsesprisen, et andet er brændstoføkonomien, hvor 1,7 CRDi går over 19 km/l. Dertil kommer, at den første korte køreoplevelse af Kia Sportage 1,7 CRDi vidner om god trækkraft i de lave omdrejningsområder, hvor man mest har brug for dem på det danske vejnet. Og motorvejsfart er heller ingen hindring.

 

Kia Sportage kører stort set som Hyundai ix35, ingen stor forskel, men designmæssigt er forskellen stor. Og i forhold til de øvrige konkurrenter: Det smarte design skille den ud, men også en god brændstoføkonomi gør den stærk. Eksempelvis kører en Nissan Qashqai godt nok også over 19 km/l, men den har lavere effekt og 30 cm mindre vognlængde at gøre godt med. Det stiller Sportage temmelig stærkt.

 

 

 

 


Kia opererer med tre udstyrsvarianter og udstyret inkluderer så usædvanlige ting som Downhill brake, der begrænser hastigheden til 8 km/t ved nedadkørsel, sædevarme på bagsædet i alle udstyrsvarianter og et avanceret ”VSM” bremsesystem, der hjælper føreren, hvis der bremses kraftigt med hjulparret i den ene side på løst underlag (f.eks. i vejkanten). Bremsekraften fordeles optimalt og der gribes ind i styringen med kontrastyring på op til 5 grader.

 

Oven i det hele er det ikke uvæsentligt, at Kia Sportage har fået fem stjerner ved EuroNCAP testen og sælges med samme 7 års garanti (maks. 150.000 km) som resten af Kia modelprogrammet.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt