Kia har næse for at bygge biler til europæerne.
Europæerne køber biler fra Hyundai-Kia koncernen som
aldrig før. Og den succes har man alle
muligheder for at bygge videre på med ikke færre end
fire ny-lanceringer i 2011.
Den første af de fire, Kia Sportage, introduceres i
januar. Den følges af en ny Picanto, en afløser for
Kia Rio og mellemklassebilen Kia Optima, præsenteret
på Paris Motorshows, som afløser Magentis. Kia
Sportage blev præsenteret første gang på Genève
Motorshow i foråret og er altså nu i
serieproduktion. Så langt er man nået, at der her en
god måneds tid før den officielle lancering var
mulighed for et hurtigt bekendtskab og den første
køretur i den nye bil.
Kia Sportage erstatter den hidtidige model med samme
navn. Men udover nogle få ligheder i form af stor
frihøjde og mulighed for firehjulstræk, er der intet
til fælles mellem de to biler. Den nye Sportage er
det første produktionsklare eksempel på chefdesigner
Peter Schreiers nye designlinje. Den såkaldte
”Tiger-næse” vil kunne genfindes på de kommende
modeller – om end man lige skal kikke på
frontpartiet et par gange, før tigernæsen fremgår
klart. Men uanset betegnelse er der tale om et
markant design, som ikke mindst adskiller bilen fra
Hyundai ix35, der har været på markedet et halvt års
tid.
Den dynamiske variant
Det sidste er væsentligt, for Kia Sportage er
søstermodel til ix35 fra moderselskabet Hyundai, og
det har trukket noget ud med at adskille de to
bilmærker. Det er nogle år siden, at der blev meldt
ud, at Kia skulle være den sportsligt dynamiske
variant af de to bilmærker, men det er først med
Sportage, at den filosofi slår igennem. Det bliver i
den forbindelse spændende at se, hvad den tyske
chefdesigner kommer op med i det kommende år…
Designet er den væsentligste forskel på de to biler.
Udover selve linjeføringen skal en Kia være bredere,
længere og lavere end en Hyundai. Det er Sportage
blevet – uden at pladsforholdene i kabinen har taget
skade deraf.
En anden forskel, indtil videre, er motorprogrammet,
hvor Kia Sportage også sælges med en 115-hestes 1,7
CRDi dieselmotor, som godt nok er mindre effektfuld
end de to kraftigere maskiner på hhv. 163 og 184 hk,
men gør det muligt at sælge Sportage for blot
320.000 kroner med dieselmotor. Den findes også med
en 140 hestes benzinmotor (der heller ikke ses i
Hyundai programmet), som dog først er på markedet
til foråret (til priser fra 280.000 kroner), men den
danske Kia importør forventer, at det er den lille
diesel, der vil sælge bedst.
Langt på literen
Uden at have prøvet de større diesel’er, men med
erfaring fra Hyundai ix35, som har de to maskiner i
deres program, skal det såmænd nok vise sig, at Kia
i Danmark får ret. En ting er anskaffelsesprisen, et
andet er brændstoføkonomien, hvor 1,7 CRDi går over
19 km/l. Dertil kommer, at den første korte
køreoplevelse af Kia Sportage 1,7 CRDi vidner om god
trækkraft i de lave omdrejningsområder, hvor man
mest har brug for dem på det danske vejnet. Og
motorvejsfart er heller ingen hindring.
Kia Sportage kører stort set som Hyundai ix35, ingen
stor forskel, men designmæssigt er forskellen stor.
Og i forhold til de øvrige konkurrenter: Det smarte
design skille den ud, men også en god
brændstoføkonomi gør den stærk. Eksempelvis kører en
Nissan Qashqai godt nok også over 19 km/l, men den
har lavere effekt og 30 cm mindre vognlængde at gøre
godt med. Det stiller Sportage temmelig stærkt. |