Inkarnerede Jaguar entusiaster vil utvivlsomt mene,
at sådan noget kan man ikke. En Jaguar XJ, med sine
dybe historiske rødder, skal mindst have en V8
benzinmotor under motorhjelmen, men ikke desto
mindre findes den nye Jaguar XJ, som vil være på
markedet i Danmark engang til sommer, også i en
variant med 6-cylindret dieselmotor.
Det er ingen dum idé, for i en tid, hvor store biler
har det svært pga. finanskrise og krav om
miljøhensyn, eksisterer V8’eren nok mere en eksotisk
drømmeverden – i hvert fald er det ikke udtryk for
miljør-ansvarlig optræden, at køre mellem 8 og 9
kilometer pr. liter brændstof. Hér kommer
dieselmotoren til hjælp.
Magtfuldt moment
For selvom man må nøjes med 275 hestekræfter, i
stedet for V8’ernes 385 respektive 510 hk (den
kraftige af de to benzin’ere går i øvrigt kun
marginalt kortere på literen) har V6-dieselen et
moment, der overstiger den ”svageste” af de to
V8’ere. Det indebærer, at præstationerne ikke er
meget forskellige og hvad topfarten angår slet ikke
forskellige, for den er elektronisk begrænset til
250 km/t. Og brændstoføkonomien: 14,3 km/l ved
blandet kørsel.
Dette er ret imponerende, at Jaguar designerne har
opnået så fint et forbrugstal. Bilen vejer næsten to
tons, den er enten 5,12 eller 5,25 meter lang (XJ
findes principielt ”altid” i to længder) – men den
er også ultra aerodynamisk, og udover forfinet
motorteknologi er det formentlig en vigtig faktor
bag de gode forbrugstal. Bemærkelsesværdigt er det,
at man har kunnet sænke kompressionen i V6’eren til
blot 16,0:1. Om end vi ikke kan bidrage med en
køreoplevelse, så er det næsten garanti for lavt
vibrations- og støjniveau. |
|
|
|
Mange penge og mange features
En Jaguar XJ 3,0 V6 Diesel med basis-udstyret
”Luxury” koster 1.525.000 kroner. Mange penge, men
samtidig ydes der et gigant bidrag til
statsfinanserne. Og topmodellen med 5-liters 510
hestes V8 koster små tre millioner. Derimellem
findes der en lang række alternativer, udrustet
efter alle kunstens regler: Luftaffjedring sikrer
super-soft og elektronisk styrede køreegenskaber –
hvis man altså ikke vælger at vil have bilen til at
køre som en racer. Oplukkeligt panorama soltag i
glas, så der kan komme lyd til de fire eksklusive
siddepladser. Varmedæmpende akustisk lamineret glas,
så man kan holde lydene fra den unikke BOSE anlæg
adskilt fra trafikstøjen.
Listen er næsten uendelig lang, men en pudsig
feature er manglen på traditionel instrumentering.
Sådan da, for dér, hvor man normalt forventer at se
et speedometer, ser man det, men alene i form af et
skærmbillede, som ligner et gammeldags analogt
viser-speedometer. Og ser man på skærmbilledet på
midterkonsollen, der viser forskellige indstillinger
af ventilationsanlæg etc. kan man ikke være sikker
på, at passageren i højre sæde ser det samme. På
selvsamme skærm kan man nemlig samtidig afspille en
DVD, uden at føreren kan se den. Betragtningsvinklen
afgør, om man ser DVD eller de data, der er
nødvendige for kørslen…
Jaguar XJ er i klasse med biler som BMW’s 7-serie og
Mercedes-Benz S-klasse, men Jaguar ynder selv at
sammenligne XJ med eksempelvis eksotiske italienske
sports-coupé’er. Lad det være sagt ganske kort: Det
kan man udmærket og vi er ikke så sikre på, at ikke
Jaguar i de fleste tilfælde vil være det mest
attraktive valg. |
|
|
|
|