Subaru er vant til at bryde grænser. Man gjorde det,
da man skabte verdens første cross-over i form af
Subaru Legacy Outback. Nu gør man det igen – med den
seneste generation af selv samme bil.
Subaru selv betegner den nye Outback primært uden
Legacy navnet. De to biler bærer dog et karrosseri
og et interiør, der ikke er meget forskelligt.
Alligevel er det fuldt tilladeligt, at skelne mellem
de to biler. For hvor den nye Legacy (læs
mere om den hér>>>) udmærker sig ved, at være en
velkørende moderne personbil med de fordele, der er
forbundet med boksermotor teknikken og permanent
firehjulstræk, er Outback en udmærket personbil,
knap så meget en asfaltfræser, men med uventet
unikke køreegenskaber i terræn’et.
Det blev dokumenteret i forbindelse med de første
testkørsler af pre-produktionsbiler, dels på grusede
– og asfalterede – finske landeveje, dels på et helt
nyt og ret enestående testanlæg, ikke langt fra den
finske hovedstad, Helsinki. På en specielt anlagt
off-road bane viste Outback’en, ikke mindst ved
hjælp af den nye og yderst effektive CVT
Lineartronic gearkasse, at det er muligt, at bygge
en bil, der ser ud som en personbil, der i al
væsentlighed kører som en personbil og samtidig
byder på en sådan smidighed og evne til at tackle
vanskeligt terræn, at begrebet ”off-road’er” på det
nærmeste viskes ud.
Frihøjden definerer fremkommeligheden
Begrænsningerne i terræn’et er primært givet af
frihøjde og dækmontering, men med en frihøjde på
20 cm er Outback ikke langt fra en traditionelt terrænbil.
Og hvad det sidste angår, er man sidestillet med
alle andre terrænkøretøjer: Jo bedre terrændæk, jo
bedre vejgreb.
Den større frihøjde kombineret med længere
fjedervandring giver berøring med underlaget i de
fleste tilfælde. I de situationer, hvor et af
hjulene løfter sig fra underlaget, sikrer
elektronikken på brøkdele af et sekund, at kræfterne
benyttes der, hvor der er brug for dem. Har tre hjul
kontakt, kommer man frem, så længe dækkene gør det
muligt.
Ud over, at undervognen gør det muligt at køre i
kuperet terræn, giver firehjulstrækket også rigtig
god fremkommelighed ved stejle op- og nedkørsler. Et
effektivt hill-holder system gør det muligt på 30
procent stigninger ikke blot at hindre tilbageskred,
men også at genstarte. Og ved kraftig sidehældning
på op til 30 grader har Outback heller ingen
problemer. Desuden kan Outback’en også klare lettere
passager af vandløb.
|