Tag blot iMiev med ind
i dagligstuen - den forurener ikke og fylder heller
ikke så meget.
er, om det så Mitsubishi og bilindustriens opgave at
finde en løsning på eller, at de svage trafikanter
fremover blot skal til at bruge øjnene lidt bedre.
Vi har næsten angivet vores opfattelse gennem den
udtalelse… (men skal dog også lige minde om, at da
de første automobiler for to århundreder siden
begyndte at køre på vejene, skulle der gå en mand
med et rødt flag foran, den tankegang har man
ligesom forladt…)
Fakta om
Mitsubishi iMiev:
Motor: 64 hk. 180 Nm.
Acceleration: 0-100 km/t: 15 sek. Topfart: 130 km/t.
Længde: 3,4 meter. Bredde:
1,48 m.
Aktionsradius (gennemsnitlig):
144 km/opladning. I praksis 90-100 km.
Opladning:
Via normal stikkontakt (230 V, 16 amp). Fuld
opladning: 6t30m. Hurtig opladning til 80 pct. Af
kapacitet på en halv time vha. af en særlig
Quick-lader.
Energiudsnyttelse og forurening:
10-20 pct. Af energitilførslen går til spilde (en
benzinbil spilder omkring 80 pct., som forsvinder i
den blå luft som bl.a. varme). Beregninger viser at
i Danmark, på den måde hvorpå elektricitet
produceres herhjemme, vil iMiev slippe 54 g CO2 ud i
atmosfæren pr. kørt kilometer (gennemsnittet for den
danske bilpark er 195 g CO2/km).
Kørselsomkostninger:
Afhænger af prisniveauet på elektricitet. På
europæisk plan har man beregnet at det koster
omkring en Euro (7,5 kroner) for en lille elbil at
køre 100 kilometer. I Danmark skal vi regne med omkring 25 øre pr. kørt
kilometer. Det svarer til at man i en typisk
benzinbil, der kører
16 kilometer pr. liter, ville kunne købe brændstoffet til omkring 4
kroner pr. liter.
Batteri kapacitet:
Det forventes, at et sæt batterier holder ca.
300.000 kilometer. Mitsubishi giver 10 års garanti/
150.000 kilometer på et sæt batterier.
Recycling:
Lithium-ion batterier kan omsmeltes og benyttes til
fremstilling af nye batterier. Lithium findes i
store mængder i havvand.
Her tanker man
elektricitet...
Link til
importøren |