IAA betyder Internationale Automobil Ausstellung,
men anno 2009 er betegnelsen "Automiljø" Ausstellung
mere på sin plads, for på efterårets IAA i Frankfurt
var der kun fokus på én ting: Miljø – men til
gengæld miljø i alle afskygninger.
Et eller andet sted i baggrunden lurede også
finanskrisen. Mest synliggjort gennem det store
opbud af bilfabrikkernes egne finansieringsfirmaer,
men også gennem den omstændighed, at fabrikker som
Mitsubishi og Nissan slet ikke deltog i messen. Der
var væsentlig færre udstillere totalt set, der blev
anvendt mindre plads og på den plads, der var, blev
der ikke udstillet så meget.
Verdenspremierer var der masser af, men kun få var
gennemgribende og ingen var skelsættende. Ikke i
traditionel forstand. Man skulle under huden på
bilfabrikkernes kreationer for at finde de fleste
nyheder. Men iblandt poppede en ny bil op, som
f.eks. Kia Venga, en ny generation Citroën C3 og
Ford C-Max. Et utal af mere eller mindre køreklar
konceptbiler dominerede indtrykket. Og alle, stort
set alle, handlede om bedre miljø.
Verdenspremiere: Ny
Citroën C3. Mere moderne og mere rummelig end
forgængeren.
Verdenspremiere: Kia
Venga. Ny biltype mellem cee'd og Rio.
Fremtiden er elektrisk
Imidlertid var det gennemgående, at ingen havde
fundet de vises sten. Der er stadig dyb uenighed om
hvorvidt fremtiden bliver elektrisk på den ene eller
anden måde. Men elektrisk bliver den, så meget kan
man slå fast.
Selv BMW har kastet sig over el-drift, efter i
øvrigt at have regnet ud, at modelprogrammet som
helhed i gennemsnit kun behøver 5,9 liter brændstof pr.
100 km. Man har bygget en optimeret model for en
hybridbil, med en 60 kW elektromotor, cirka 80
hestekræfter, og et moment på 220 Nm på forhjulene
samt en 163 hestes 3-cylindret dieselmotor på
baghjulene. Til den disponerer man over en tank på
bare 25 liter, men fuldt optanket/ladet vil man kunne køre
700 kilometer.
El-motoren er så kraftig, at den faktisk kan drive
bilen uden hjælp fra benzinmotoren. Sidstnævnte er
der kun for at give en hjælpende hånd, når man er
ved at løbe tør for strøm eller har brug for lidt
ekstra power. Det er anderledes end hos de
bilproducenter, hvor el-motoren alene er et
supplement til forbrændingsmotoren, fordi det bl.a.
giver mulighed for at opsamle opbremsningsenergi.
Verdenspremiere:
Lamborghini Reventón
Roadster.
Verdenspremiere:
Citroen Revolte i discofarver og med chaise longe.
Verdenspremiere:
Mercedes SLS AMG - anno 2009, men tro imod
traditionerne. Genkend den legendariske 300 SL med
mågevingerne.
Verdenspremiere: Ny VW
E-Up - koncept på helstøbt el-bil. |