- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

Skiltet i forgrunden fortæller det hele: Toyota Auris kommer til næste år som hybrid variant. Verdenspremiere på IAA i Frankfurt.


IAA: Internationale "Automilieu"-Ausstellung


Tekst: Søren Clauding – september 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IAA betyder Internationale Automobil Ausstellung, men anno 2009 er betegnelsen "Automiljø" Ausstellung mere på sin plads, for på efterårets IAA i Frankfurt var der kun fokus på én ting: Miljø – men til gengæld miljø i alle afskygninger.

 

Et eller andet sted i baggrunden lurede også finanskrisen. Mest synliggjort gennem det store opbud af bilfabrikkernes egne finansieringsfirmaer, men også gennem den omstændighed, at fabrikker som Mitsubishi og Nissan slet ikke deltog i messen. Der var væsentlig færre udstillere totalt set, der blev anvendt mindre plads og på den plads, der var, blev der ikke udstillet så meget.

 

Verdenspremierer var der masser af, men kun få var gennemgribende og ingen var skelsættende. Ikke i traditionel forstand. Man skulle under huden på bilfabrikkernes kreationer for at finde de fleste nyheder. Men iblandt poppede en ny bil op, som f.eks. Kia Venga, en ny generation Citroën C3 og Ford C-Max. Et utal af mere eller mindre køreklar konceptbiler dominerede indtrykket. Og alle, stort set alle, handlede om bedre miljø.


Verdenspremiere: Ny Citroën C3. Mere moderne og mere rummelig end forgængeren.

 

Verdenspremiere: Kia Venga. Ny biltype mellem cee'd og Rio.


Fremtiden er elektrisk

Imidlertid var det gennemgående, at ingen havde fundet de vises sten. Der er stadig dyb uenighed om hvorvidt fremtiden bliver elektrisk på den ene eller anden måde. Men elektrisk bliver den, så meget kan man slå fast.

 

Selv BMW har kastet sig over el-drift, efter i øvrigt at have regnet ud, at modelprogrammet som helhed i gennemsnit kun behøver 5,9 liter brændstof pr. 100 km. Man har bygget en optimeret model for en hybridbil, med en 60 kW elektromotor, cirka 80 hestekræfter, og et moment på 220 Nm på forhjulene samt en 163 hestes 3-cylindret dieselmotor på baghjulene. Til den disponerer man over en tank på bare 25 liter, men fuldt optanket/ladet vil man kunne køre 700 kilometer.

 

El-motoren er så kraftig, at den faktisk kan drive bilen uden hjælp fra benzinmotoren. Sidstnævnte er der kun for at give en hjælpende hånd, når man er ved at løbe tør for strøm eller har brug for lidt ekstra power. Det er anderledes end hos de bilproducenter, hvor el-motoren alene er et supplement til forbrændingsmotoren, fordi det bl.a. giver mulighed for at opsamle opbremsningsenergi.


Verdenspremiere:

Lamborghini Reventón Roadster.

 

Verdenspremiere: Citroen Revolte i discofarver og med chaise longe.

 

Verdenspremiere: Mercedes SLS AMG - anno 2009, men tro imod traditionerne. Genkend den legendariske 300 SL med mågevingerne.

 

Verdenspremiere: Ny VW E-Up - koncept på helstøbt el-bil.

BMW’s køredynamik

Af samme årsag er BMW konceptet udstyret med plug-in, så batterierne kan lades op og være klar, når der skal køres igen. Det giver mulighed for eksempelvis at køre på arbejde og hjem igen hver dag uden brug af andet end el-motoren. Når man så skal langt eller gerne vil opleve køredynamikken i en BMW, tager man forbrændingsmotoren i brug.


Afklædt BMW hybrid.


Effektiviteten er også forbedret ved at udstyre bilen med smalle 21” hjul. Derved er dækfladens berøring med kørebanen den samme som på brede dæk, monteret på mindre hjul, og vejgrebet det samme, om end det nu ligger i længderetningen i stedet for i bredden.

Dobbeltkobling og energiudvinding fra udstødningen via en termoelektrisk generator (som omdanner varme til elektricitet) hører også til standardudrustningen.

 

Alle Toyota med hybridteknik

BMW’s hybrid-koncept er ikke køreklart, men indeholder mange visioner. Omvendt er Toyota så langt fremme med omformningen af hybridteknologien fra Prius til hele Toyota flåden.

 

Toyota har produceret hybridbiler i 12 år og lancerer næste forår den første helt almindelige Auris, udstyret med hybridteknik og forventede samme præstationstal (eller bedre) som hos Prius. Siden følger successivt resten af modelprogrammet. Ikke sådan, at man er tvunget til at købe hybrid, men hybrid vil fremover være en option.

 

Fiat fjerner knasten

Hos Fiat/Alfa Romeo har man foreløbig valgt at optimere forbrændingsmotoren. Man har udviklet den første forbrændingsmotor uden indsugningsknast. Indsugningsventilerne styres af en aktuator ved hjælp af olietryk. Multiair, kalder Fiat systemet, og fordelen er, at indsugningsventilen kan styres helt præcist og den foreløbige forbedring er på 10 procent – både i brændstofforbrug og effekt!


Multiair systemet giver bedre præstationer på både effekt og forbrug.


Fiat har bygget en 2-liters 0,9 liters maskine, der med turbolader præsterer 136 hestekræfter. Også den giver en særdeles effektiv udnyttelse af brændstoffet.

 

A-pro-pos Fiat præsenterede man også i Frankfurt en væsentlig faceliftet Fiat Punto, med tilnavnet Evo, hvor både front og interiør er nyt.


Verdenspremiere: Fiat Punto Evo med ny front. Men det er ikke til at se det, for pigerne er i vejen. Desværre...

 

Verdenspremiere:

Seat IBZ Concept

 

Verdenspremiere: Hyundai ix35 - gør påny en SUV politisk stueren.

 

Verdenspremiere: Ny Opel Astra.

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP