Genève Motorshow er forårets store bil begivenhed.
Normalt er den legendariske bilsalon også det første
tegn på det spirende forår. Grøn er dermed farven og
det var den også i år, men i mere end én forstand,
for indenfor i de store udstillingshaller i
”Palexpo” vrimlede det med bilfabrikkernes bud på
grønne biler. Ikke sådan at forstå at grøn er ny
modefarve. Men under den strålende lak var bilerne
grønne på hver deres måde.
Én ting gik dog igen. El-drift er øjensynlig sagen,
hvis man skal skåne miljø’et – i hvert fald i en
overgangsperiode. For der var ingen klare signaler
om at det lige præcis er elektricitet, der er
fremtiden drivmiddel – selvom vindkraft kan skabe
strømmen, der siden sender de små transportmidler
rundt på vejene, er der mange uløste problemer:
Opladningstiden og rækkevidden.
Småbilernes renæssance
Men det skorter ikke på grønne signaler. Og så har
småbilerne i den grad fået deres renæssance. Det
sidste er også godt for miljøet, men ellers nok det
mest et resultat af finanskrisens og ikke noget, der
overrasker nogen. For mens salget af personbiler i
de sidste måneder er gået drastisk tilbage pga. en
vis tøven hos bilkøberne, er salget af de små biler
ikke særlig påvirket. Bilfabrikkernes problem er
blot, at der traditionelt tjenes flere penge på en
stor bil end en lille. Ikke, at bilernes størrelse
alene er afgørende for omkostningerne, der er
forbundet med at producere dem, men især fordi der
er traditionelt i hvert fald har været større
villighed hos bilkøberne til at betale mere, når
bilen var større.
Der var ingen fabrik, der stjal billedet i Genève.
Og egentlig blev der heller ikke gjort så meget for
at ”overdøve” konkurrenterne. Måske fordi
bilfabrikkerne har indtaget en mere ydmyg attitude
fordi det ikke går nogen af dem særlig godt i
økonomisk henseende. Alle taber penge lige nu – det
går nok over igen, når markedet er stabiliseret. Men
der er ingen grund til at gå ud og slå sig på
brystet lige nu.
Hondas spændende hybridkoncept
Nogle få har det hæderligt, fordi de har formået at
få introduceret nogle nye bilmodeller på et
tidspunkt, hvor bilsalget generelt faldt. Deriblandt
Honda, som i øvrigt ikke havde det helt store udbud
af nyheder på standen i Genève. En iøjefaldende
hybridbil, som indikerer at det ikke behøver at være
kedeligt at køre øko-rigtigt, men den er kun et
koncept, som næppe vil blive sat i serieproduktion
lige om et øjeblik.
Verdensnyheder
fra
Toyota
Anderledes er det hos den ældste spiller på
Hybridmarkedet, Toyota, som har premiere på den nye
generation af Hybridbilen, Prius. Den er ret pæn og
inkluderer den velkendte men endnu mere udviklede
teknik, som får el-drift og benzindrift til at
spille sammen i en skøn symbiose. Side om side med
den nye Prius har verdens største bilproducent
Verdenspremiere på en ny Verso, der ikke har et
modelnavn foran. Den nye Verso hedder ganske enkelt
Toyota Verso og ikke andet...
Verdenspremiere:
Toyota Verso.
Europapremiere: Toyota
Prius
Verdenspremiere på VW Polo
Hos Volkswagen har man i Genève verdenspremiere på
en ny Polo. Designmæssigt følger den trop med Golf
og er forbedret hele vejen igennem. På miljøområdet
sætter man nye normer baseret på den såkaldte
BlueMotion filosofi: Polo BlueMotion Concept Car,
udstyret med en 1,2 liters dieselmotor, bringer CO2
udledningen helt ned på 87 g/km uden anvendelse en
hverken hybridteknik eller anden form for alternativ
drivkraft.
Chevrolet sparker
derud af
...med verdenspremiere
på en ny lille Chevrolet Spark, der effektivt skal
placere Chevrolet blandt de reelle tilbud i
småbilsklassen.
Bilen er 3,64 m lang og byder på lave
forureningstal - og dermed også gode forbrugstal. Desuden skulle den
være den mest rummelige i sin klasse. Motormæssigt tilbyder man 2
4-cylindrede motorer på hhv. 1 og 1,2 liter.
Verdenspremiere:
Chevrolet Spark.
Subaru
uden boxer
Hos Subaru viser man på den ene side hvordan vi kan
forvente at den kommende nye Legacy generation
kommer til at se ud, men nok så væsentligt: En lille
el-bil, som det kun koster 1 Euro at køre i for hver
100 km. Bilen har som prototype været en del af et
omfattende forsøg, som dokumenterer at eldrift
faktisk er en option, når det handler om øko-rigtig
kørsel.
Subaru R1e |