El-drift er i manges øjne fremtiden, når det handler
om miljørigtig transport. Men indtil videre har
ingen indenfor bilbranchen fundet en løsning, som
både tilgodeser lang aktionsradius, gode
pladsforhold og dynamisk kørsel. Bilerne er ganske
enkelt for små – for at kunne køre langt nok – og
el-drift er kedelig.
Men el-drift har fordele, som forbrændingsmotorer
ikke kan hamle op med. Ikke mindst det faktum, at en
el-motor yder maksimalt drejningsmoment ved alle
omdrejningshastigheder giver en fartfornemmelse uden
sidestykke. Den fordel har Mitsubishi udnyttet ved
at skabe den sportslige el-bil, MiEV SPORT AIR. MiEV
står for Mitsubishi Electric Vehicle og SPORT AIR
udtrykker bilens sportslige egenskaber og dens ringe
luftforurening. I praksis sker der ingen forurening
under kørslen, mens luftforureningen er begrænset
til den eventuelle forurening, der opstår ved at
elektriciteten produceres på basis af fossile
brændstoffer.
MiEV SPORT AIR er foreløbig et koncept-studie, som i
øvrigt havde verdenspremiere i forbindelse med
Genève Motorshow. Man har skabt en batteripakke, som
er placeret fladt i bilens bund, hvorved
tyngdepunktet bliver meget lavt og vejbeliggenheden
derfor helt i top.
I praksis får AIR-betegnelsen også en anden
betydning, for taget er aftageligt. Og så har man
taget skridtet fuldt ud og skabt en optimal
aerodynamisk form. Dråbeformen bryder luften med
mindst mulig turbulens efter bilen – det giver bedre
præstationer, men efterlader også et usædvanligt og
måske knapt så dynamisk udseende.
Den almindelige MiEV er i øvrigt bygget i et antal
på i alt 11, som i øjeblikket testes på det
europæiske vejnet. Tre af dem kommer til Danmark til
sommer og vil i særlige situationer være til at
|