På Genève Motor show viser Volkswagen for første
gang den helt nye og femte generation af den
populære kompakt bil, VW Polo. Til trods for et
umiskendeligt VW Polo-look er den ny fra inderst til
yderst og fabrikken har prioriteret miljø og
brændstoføkonomi særdeles højt.
”Den nye Polo er en såkaldt ”no-nonsense” bil,”
fortæller Henrik Hagen, Informationschef i
Semler-gruppen (der står for bl.a. importen af VW
til Danmark). ” Bilen skal være let at gå til, den
er ergonomisk rigtigt indrettet – bl.a. med
midterkonsol, der er vendt imod føreren, og alle
betjeningsgreb er placeret logisk og rigtigt.”
Hvad angår brændstoføkonomi har Volkswagen opnået
yderst lave værdier: Bedst er BlueMotion motoren, en
1,6 liters dieselmaskine, der yder ikke færre end 90
hestekræfter, går 26 kilometer på en liter
dieselolie og blot udleder 96 g CO2 pr. kørt
kilometer. En særlig konceptversion, også baseret på
baseret på BlueMotion princippet, er helt nede på
bare 87 g – men den er endnu ikke sat i
serieproduktion.
Designet af den nye Polo er defineret ved skarpe,
præcise linjer uden stilistiske gimmicks, som
hurtigt bliver poppede og forsvinder. I det lange
løb gælder det iflg. Henrik Hagen, at "less is more"
og det fremgår ikke mindst af den relativt høje
gensalgsværdi, som Polo holder.
Til trods for mange forbedringer på den nye Polo, er
der opnået en vægtbesparelse på 7,5%. Introduktion
af nye TSI og TDI motorer, foruden 7-trins DSG gear
har resulteret i betydelig brændstofbesparelse for
de fleste motorvarianter. Et eksempel er den nye 1,2
TSI motor. Der er tale om en turbo-ladet
fire-cylindret benzinmotor med direkte
indsprøjtning, der yder 105 hk, men ikke desto
mindre kører over 18,1 km/l (129 g/km CO2). Det er
en forbedring på 19% i forhold til tilsvarende
ydelse for den foregående model.
|