Det er ikke officielt endnu, men Subarus Legacy
koncept, fremvist på Genève Motorshow, er forløberen
for den nye Legacy.
Legacy er den gennem årene mest solgte Subaru.
Baseret på det sublime symmetriske firehjulstræk og
Subarus unikke boxermotorprincip har Legacy i 20 år
næsten opnået kult status – hvad der i øvrigt er med
til, at give de japanske bil en høj gensalgsværdi. I
alt er der solgt 3,6 millioner Legacy siden
introduktionen i 1989.
Den nye Legacy, som klar til serieproduktion vil
have verdenspremiere på efterårets IAA i Frankfurt,
viderefører det kendte konstruktions princip og
selvom der ikke er mange detaljer frigivet fra
fabrikkens side, er der næppe nogen tvivl om at den
nye bil i endnu højere grad end forgængerne vil
lægge sig på siden af BMW, Audi, Alfa Romeo og
lignende eksklusive mellemklassebiler. Dimensionerne
er: Længde: 4,8 meter. Bredde: 1,82 m. Akselafstand:
2,75 m
Foruden Legacy konceptbilen præsenterer Subaru også
en el-dreven minibil, R1e, som i grundform blev
skabt tilbage i 2006 og siden er indgået i et
projektsamarbejde med El-kraftværket i Tokyo. Subaru
har forladt boxermotorprincippet - for R1e
drives alene af en elmotor, der yder 40 kW. Der er
opnået meget fine præstationstal: 7,5 kroner vil man
i gennemsnit skulle betale for den elektricitet, der
medgår til at kunne køre 100 kilometer. Rækkevidden
er 80 kilometer.
|