- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Chevrolet Spark:

Den gnist, der skal til


Tekst: Søren Clauding – marts 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Vi forventer os utrolig meget af den nye Chevrolet Spark.”

 

Så klart kan det siges, når det er Chevrolets nye danske direktør, Flemming Bak, der beskriver forventningerne til den nye Chevrolet Spark, som havde verdenspremiere på Genève Motorshow.

 

Forventningerne ER store, og den danske organisation har bestemt også noget at have dem i, for der er en verden til forskel på det dynamiske og moderne design, som er udtrykt i den nye lille Chevrolet og det, som forgængeren Matiz stod for. Den nye bil forener dynamik og miljørigtige egenskaber. Og selvom en forventet CO2 udledning på lige under 120 g pr. kilometer ikke er det bedste på markedet, er kombinationen mellem rummelighed, udvendige mål og brændstofbesparende egenskaber ret optimal.

 

Desuden er det jo slet ikke utænkeligt, at Chevrolet får strammet op på motorteknologien inden lanceringen, for bilen i Genève var stadig på konceptniveau. Men der er ikke mange millimeter, der adskiller konceptbilen fra den, der sættes i serieproduktion. I Europa vil Chevrolet Spark blive lanceret omkring årsskiftet og i begyndelsen af 2010 kommer den til Danmark.

 

Især det indvendige design er bemærkelsesværdigt. Ungdommeligt i sit udtryk og rummeligt, som det er nødvendigt for en moderne bil i den helt lille klasse. Med en længde på 3,65 meter er Spark lille, også prisen forventes at blive ganske fornuftig. De to ting tilsammen er næsten garanti for succes.

 


 

I Genève fortalte man, at Spark’en vil kunne fås med en 1-liters alternativt en 1,2 liters motor på 66 hhv. 78 hestekræfter. Begge maskiner slipper som nævnt mindre end 120 g CO2 ud i atmosfæren pr. kilometer, hvilket også indebærer, at de kører omkring 25 kilometer pr. liter BENZIN. Det, at tallene ikke er opnået ved hjælp af dieselteknologi, sætter tingene lidt i perspektiv.

 

Chevrolet har desuden ambitioner om at opnå fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten – en klar forbedring i forhold til Matiz, som kun fik tre.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt