I
den danske transport sektor stammer 55 procent af
CO2 udledningen fra personbilerne. Det er ikke
underligt, for 80 procent af danskernes
transportbehov klares ved hjælp af personbilerne.
Det er et af udgangspunkterne for Peugeots kommende
miljøaktiviteter, varetaget af den danske importørs
nye Miljøchef, Jens Andersen, som dermed får
ansvaret for det største danske personbilsmærkes
miljø forbedrende indsats.
Peugeot har i flere årtier været fokuseret på miljø
og ikke mindst det ansvar, man som bilproducent har
for eksempelvis de globale klimaforandringer. Men
også forbruget af energi ressourcerne har en
væsentlig placering i strategien i en langsigtet
erkendelse af, at den lette tilgang til verdens
ikke-vedvarende energikilder (især olie) bliver
reduceret væsentligt allerede om 20-25 år. Herefter
vil priserne på f.eks. fossile brændstoffer stige
markant.
Det stiller krav om på den ene side, at sikre
tilførsel af vedvarende energi til
transportsektoren, på den anden side at
bilfabrikkerne i perioden dækker deres andel af
transportbehovet og i stadig stigende grad reducerer
forbrug og forurening – to ting, der går hånd i
hånd.
Sidstnævnte er i praksis det, man ser, at der
arbejdes intensivt på i alle dele af bilbranchen og
som Peugeot har været en aktiv del af og ønsker at
bidrage endnu mere til. Som bilproducent har Peugeot
allerede placeret sig som den, hvis biler i
gennemsnit udleder mindst CO2.
Denne position er opnået gennem en målrettet
sammensætning af modelprogrammet, men ikke mindst en
ligeså målrettet udviklingsproces, hvor Jens
Andersen eksempelvis kunne løfte |