Volkswagen har stik imod sædvane offentliggjort en
dybdegående præsentation og friske fotos af den
kommende nye Volkswagen Golf. Men der er også kun få
måneder til den er på markedet. I Danmark forventes
den sidst på året.
Og så er nyhederne svære at få øje på. Ikke at den
nye Golf ikke visuelt er strammet op, men mest fordi
man skal under lakken på Golf’en for at se de store
ting. Hér findes de til gengæld i rigt mål og i et
sådan antal, at der er tale om en helt igennem ny
bil. Kun udseendet, eller i hvert fald bilens
udtryk, ligner tidligere generationer.
Golf succes’en
Volkswagen Golf er Europas mest succesrige bilmodel,
solgt i flere end 26 millioner eksemplarer og
succes’en burde også være sikret for den kommende
generation.
"Denne, den sjette generation af Golf definerer
kvalitet og komfort på en ny måde i klassen og giver
større ejer glæde end nogensinde før." siger Dr.
Martin Winterkorn, øverste chef for Volkswagen AG.
Golf designet
"Vi har anbragt kernekomponenterne fra Golf i en
meget præcis og ny form" forklarer Walter de Silva.
Og den italienske chefdesigner for den tyske koncern
underbygger det: "Golf er det globale ikon for al
produktion af biler. Arkitekturen og den grafisk
form i den nye model må derfor forblive klar og
unik."
Walter de Silva og chefdesigner for mærket
Volkswagen Klaus Bishoff har bestræbt sig på at
finde det essentielle Golf-DNA. Det fremgår ikke
mindst af fronten, som den var på Golf af første
generation og C-søjlen, der blev perfektioneret i
fjerde generation af Golf.
Det nye design viser elementer, der med tiden vil
blive gennemgående i alle modeller fra Volkswagen.
Eksempelvis opfylder alle benzin- og dieselmotorerne
i programmet den kommende EU-5 norm, der træder i
kraft i 2010.
Autohjælp
Avancerede hjælpesystemer som automatisk
afstandskontrol (ACC) og dynamisk karrosseri kontrol
(DCC) foruden parkeringsassistance systemet fås til
den nye Golf. Maksimal sikkerhed opnås med nyt ESP
system, der reagerer hurtigere og kontrollerer flere
situationer end nogensinde før, optimering af de
stødabsorberende zoner, syv airbags, inkl. airbag
til knæene, særlige hovedstøtter (WOKS), der
forebygger skader efter piskesmæld og
kontrolfunktion for brug af sikkerhedsselerne på
bagsædet.
Indvendig
Indvendigt efterlader nyt interiør i nyt layout med
nye materialer og nye detaljer indtryk af en bil fra
et dyrere segment. Men også optimeret ergonomi er
der satset på. F.eks. er alle kontakter og greb
gjort lettere at bruge. Det omfatter bl.a. betjening
af klimaanlægget (Climatronic) - som det netop er
præsenteret i Passat CC i denne udformning - og
kontakterne til el-ruderne, som er rykket frem på
dørsiden og blevet lettere at betjene.
Der er kontrol af sikkerhedsselerne på bagsædet.
Hvis Golf bestilles med sideairbags ved bagsædet
følger der kontrolfunktion med til
multifunktionsanlægget. Her bliver det synligt, om
bagsædepassagerne har |