122-hestes TSI-motoren
Seks motorer
Rækken af motorer, som den nye Golf kan leveres med,
vil vokse hen ad vejen, men allerede i introduktions
fasen kan man tilbyde Golf med seks alternative
motorer. Det skyldes primært, at der er satset på
eksisterende maskiner.
I
introduktionsfasen vil man blandt benzinmotorer
kunne vælge imellem fire varianter på hhv. 80, 102,
122 og 160 hestekræfter. Vi har prøvet de to
sidstnævnte, hvor det bl.a. bemærkes, at 160-hestes
maskinen bruger mindre benzin end forgængeren, som
ydede 150 hk. Den kraftige motor kombinerer
turboladning ved høje motoromdrejninger og
kompressor-ladning ved lave omdrejninger – og med
den motor kører Golf’en kun 0,2 km/l kortere end
122-hestes udgaven. 122 hestes maskinen har alene
turbolader, men intercooleren er placeret, så
indsugningsluften bliver væsentlig lavere end på en
motor med traditionelt anbragt intercooler. Derved
øges iltindholdet så mængden af benzin i
forbrændingskamrene ved lave omdrejningstal kan
forøges. Resultat: Et rigtig godt bundtræk!
Common-rail
Med den nye Golf har selv Volkswagen nu fuldstændig
adopteret common-rail princippet som erstatning for
pumpe-dyse teknologien. Og bemærkelsesværdig hurtigt
har man fået så stor erfaring, at de nye Golf TDI
varianter måske ikke er banebrydende så i hvert fald
på linje med de bedste indenfor faget. I startfasen
kan man vælge mellem to TDI-motorer på hhv. 110 og
140 hk. Desuden er dieselpartikelfilter standard.
Siden følger man op med en 90-hestes diesel og en
170 hestes maskine, formentlig også taget ud af det
eksisterende motorprogram, men optimeret, når de får
Golf VI som ny arbejdsplads.
99 g CO2 pr. kilometer
En interessant udvikling er Golf Blue Motion, som
dog først er på markedet om et års tid. Den vil
nøjes med at slippe 99 g CO2 ud pr. kørt kilometer
og appellerer selvsagt til bilkøbere med særlig
fokus på miljø’et.
DSG
DSG-gearet er en unik option og Volkswagen satser
meget på at få markedet til at adoptere det
enestående system, som hen ad vejen nødvendigvis må
blive billigere at producere. Fordi der ikke er mere
friktion i en DSG gearkasse end i en manuel
gearkasse og fordi der ikke tabes nævneværdig fart,
mens der skiftes gear, giver DSG bedre benzinøkonomi
end manuelt gearskifte. Der er i vores verden kun et
spørgsmål om tid, før DSG er standard på de fleste
biler.
7-trins DSG fungerer ved hjælp af tørplade kobling
og kan endnu ikke arbejde sammen med et
drejningsmoment på over 250 Nm. Derfor er 6-trins
DSG fortsat i brug.
Lidt fakta om de pre-testede modeller:
Fælles data:
Længde: 4,2 meter.
Bredde: 1,78 meter
Bagagerumskapacitet:
350 liter
VW Golf 122 hk:
4
cyl. 1,4 liters TSI motor med turbolader.
122 hk, 200 Nm v. 1500-4000 omdr./min.
0-100 km/t: 9,5 sek.
Tophastighed:
200 km/t.
Benzinøkonomi: 16,1 km/l.
CO2: 144 g/km.
VW Golf 160 hk:
4
cyl. 1,4 liters TSI motor med kompressor og turbolader.
160 hk, 240 Nm v. 1500-4500 omdr./min.
0-100 km/t: 8 sek.
Tophastighed:
220 km/t.
Benzinøkonomi: 15,9 km/l.
CO2: 145 g/km.
Mest økonomiske modelvariant:
VW Golf 110 hk:
4 cyl. 2-liters TDI CR common-rail dieselmotor.
110 hk, 250 Nm v. 1500-2500 omdr./min.
0-100 km/t: 10,7 sek.
Tophastighed:
194 km/t.
Brændstoføkonomi: 22,2 km/l.
CO2: 119 g/km.
Link til importøren
|