Chevrolet havde to rigtig vigtige verdenspremierer
på Paris Motorshow: Cruze og Orlando.
Cruze er en ny kompakt mellemklassebil, som skal
erstatte Lacetti. Skabt med skarpere linier, et look
der minder om større selvtillid og med et klart
sigte: Et trænge sig på i konkurrencen med VW Golf,
Ford Focus, Toyota Corolla, Kia cee’d, Peugeot 307,
Citroën C4 osv. Ingen let opgave, men man har taget
et stort skridt med Cruze, som forventes at komme på
markedet foråret 2009.
Chevrolet kalder selv Cruze for en firedørs coupé.
Den er både bredere og længere end de konkurrenter,
man vil måle sig med. Med hjulene placeret i hvert
deres hjørne er rummelighed såvel som stabilitet og
vejgreb optimeret – noget man direkte kunne bruge
til konstruktionen af WTCC udgaven af Cruze, der
debuterer i VM næste år.
”Vi ønskede med vilje at tage et stort skridt
fremad. Der er ikke tale om en evolution,” fastslog
chefdesigner Taewan Kim i forbindelse med premieren
i Paris. Det genspejles ikke alene i de ydre linjer
men også i interiør, hvor der virkelig er kælet for
detaljerne ikke mindst i form af materialevalget.
Når Cruze lanceres i Europa vil man kunne tilbyde to
benzinmotorer på hhv. 1,6 liters/112 hk og 1,8/140
hk. Der benyttes variabel ventilstyring både i
indsugningen og udblæsningen. Man møder desuden op
med en helt ny 2-liters common rail
turbo-dieselmotor, der præsterer 150 hestekræfter og
et maks. moment på 320 Nm. |