Navnet fortæller næsten hele historien:
pro_cee’d er den nye sportslige, progressive
cee’d-variant fra Kia. Efter 5-dørs cee’d, som blev
introduceret i Danmark sidste forår og siden er
blevet en kæmpesucces, fulgte SW - ”Sporty Wagon”.
Og nu lancerer Kia det sidste skud på stammen, Kia
pro_cee’d med 3 døre. Den vil blive introduceret i Danmark til
marts.
Kia pro_cee’d er bygget på samme tekniske platform
som cee’d 5-dørs ligesom cee’d SW er det. Men Kias
europæiske designgruppe med chefdesigner Gregory
Guillaume i spidsen har ikke blot fjernet de bageste
sidedøre fra 5-dørs varianten, de har givet
pro_cee’d dens helt eget udtryk. I praksis er det kun
motorhjelm og forskærme, pro_cee’d har til fælles
med cee’d.
Den frihed har betydet, at designerne fuldstændig
har kunnet koncentrere sig om at give pro_ee’d sit
sportslige udseende. Den er umiskendeligt en Kia
cee’d, men pro_cee’d er så sportslig i sit udtryk,
at den – tilsigtet naturligvis – vil appellere til
en helt anden kundegruppe.
Sportslige køreegenskaber
Der er med pro_cee’d sat fokus på det dynamisk
sportslige design, men det er ikke alene af
æstetiske grunde. Køreegenskaberne er nemlig også
prioriteret højt og de to ting har man forenet bl.a.
ved at gøre pro_cee’d lavere, en anelse længere og
ikke mindst ved at inkorporere aerodynamiske
detaljer som spoiler øverst på bagklappen og en
formgivning af sidedørene og bagskærme, som
dirigerer vindstrømningerne henover hjulkasserne.
Luftmodstandskoefficienten er 0,33 og også den
såkaldte opdriftskoefficient er usædvanlig lav.
Kia designerne har desuden konstrueret karrosseriet,
så vridningen er minimal. Det er gjort i design
såvel som i materialeanvendelse. Der er benyttet
højstyrkestål til de vigtigste komponenter og mere
end 87 procent af karrosseriet er skabt i rustfrit
stål. Desuden er undervognen strammere end på cee’d
5 dørs. Derved er vejgrebet optimeret – noget der
mærkes såvel i kurverne som i form af stor
stabilitet ved hurtig ligeud kørsel.
Praktiske og elegante kabineløsninger
Indvendig i Kia pro_cee’d genfinder man en række
designelementer fra de kendte cee’d varianter. De
største forskelle opleves i kraft af det lavere
loft, de større døre og det redesignede bagsæde.
Loftshøjden er fortsat fuld tilstrækkelig og
kabinepladsen fuldt konkurrencedygtig. Praktiske
løsninger som hukommelsesfunktion i de to
forsæder og dørhængsler med tre åbningsvinkler (25,
50 og 70 grader) er med til at øge funktionaliteten.
Forsæderne glider tilbage i den oprindelige
position, når bagsædepassagererne er steget ind
|