Honda Jazz er blevet utrolig godt modtaget – endnu
inden den er kommet på markedet i Danmark. En gruppe
af vores udmærkede kolleger har kåret Jazz til
”Årets Bil” og det valg var ikke helt ved siden af:
der er nemlig tale om en bil, der både er yderst
fleksibel, som kører godt og ikke mindst ser ret
godt ud. Herefter er det op til kunderne at dømme
mål.
Største minus er det signal, basisprisen sender.
170.000 kroner for en bil med 1,2 liters motor lyder
som mange penge. Men går man udstyrslisten efter i
sømmene og desuden konstaterer, at den beskedne
maskine i kraft af høj teknologi kan frembringe op
til 90 hestekræfter, skifter signalet farve fra gult
til grønt.
Økonomisk
Den lille maskine kan nemlig drive Honda Jazz fremad
– ikke mindre end 18,9 kilometer på en liter BENZIN
(der er ikke planer om en dieselversion men måske en
hybrid). Det er godt gået, fordi det både giver en
favorabel ejerafgift og er skånsom ved
brændstofkonto’en – samtidig med at Jazz’ens
egentlig ikke mangler power. 0-100 km/t på 12,6
sekunder er helt OK, hvis ikke det havde været for
de meget fine køreegenskaber.
Den første køreoplevelse af Honda Jazz vidner om en
utrolig vel afstemt undervogn. På den ene side mere
komfortabel, soft om man vil, end typiske europæiske
konkurrenter. På den anden side så velfungerende, at
kurvestabilitet, manglen på sidevindsfølsomhed og
styrepræcision understreger at Honda tager begrebet
køreglæde alvorligt. Den kører ganske enkelt så
godt, at man har lyst til flere hestekræfter.
1000 kroner pr. hk oveni
Det er der så råd for. 10.000 kroner oveni prisen
giver en forøget slagvolumen til i alt 1,4 liter, i
tilgift 10 hestekræfter, mere komfortudstyr og en
brændstoføkonomi på stort set samme niveau som
1,2’eren. Vi har ikke endnu prøvet 1,4’eren, men den
er formentlig den version, alle købere vil falde
for.
Og så var der fleksibiliteten. Honda Jazz er ny på
det danske marked og selvom den er større end de
oprindelige Civic’er, er den en lille bil. Små
bilers største svaghed er rummeligheden og
pladsudnyttelsen. Men ikke i Jazz: indenfor en
længde på blot 3,9 liter finder man 337 liter
bagagerumsplads, respektabel benplads på bagsædet og
en enestående fleksibilitet, som kun findes magen
til i Honda Civic!
Fuld højde foran bagsæderne
Bagsædets forkant hviler på en bøjle. Med et snuptag
kan siddefladen vippes op og så er der plads til
bagagei
bilens fulde højde. Når sædet bruges til at sidde
på, er der god plads under det til store fødder
eller småting, man skal bruge undervejs. Skal
bagagerummet udvides, lægges bagsæderyglænene ned på
traditionel vis, men samtidig forskydes siddefladen
ned mod vognbunden og efterlader et stort set plant
bagagerumsgulv samt et rumfang på 883 liter.Desuden
er åbningen under
|