- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki A-Star.


Genève Motorshow:

Suzuki: Småt er godt


Tekst: Søren Clauding - marts 2008

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki er gode til det der med småbiler. Hvis nogen skulle være i tvivl, manes tvivlen fuldstændig til jorden på Genève Motorshow, hvor den japanske fabrik bl.a. havde verdenspremiere på den nye Splash og ikke mindst konceptbilen A-Star.

 

Spash er en efterfølger til "Wagon R", som var populær, men ikke lige præcis vandt publikums hjerter pga. et mildest talt noget alternativt udseende.

 

Det er man helt ude over med den nye Splash, som visuelt fremtræder som en moderne, dynamisk bil og samtidig indeholder alle Wagon R egenskaberne: Små ydre mål og stor rummelighed med god plads til fire personer.

 

En fin detalje er bagsæderyglænet, der kan foldes fremover som i de fleste hatchbacks, men samtidig med at det sker, skydes bagsædet fremad og nedad, hvorved det udvidede bagagerumsgulv bliver helt fladt. Derved udnyttes en stor del af det tomrum, som altid efterlades bag forsæderne og de nedfældede bagsæder.


Suzuki Splash.


En anden vigtig ting ved Suzuki Splash er, at den er baseret på undervognen fra Suzuki Swift. Suzuki Swift er en yderst velkørende bil og selvom Splash er lidt højere end Swift, er der ingen grund til at tro, at køreegenskaberne skulle være væsentlig ringere.

 

I Danmark forventes Suzuki Splash lanceret i maj måned.

A-Star erstatter Atos

Foruden Splash viste Suzuki også konceptbilen A-Star. Den er i sig selv et avanceret og bemærkelsesværdigt design koncept med mange elegante detaljer som violette markeringer og kamera i sidespejlene, som erstatter spejlglasset og projekterer udsynet bagud ind på en skærm i kabinen.

 

Men den blev rigtig interessant, da John Mogensen fra den danske Suzuki importør afslørede, at A-Star bliver basis for den kommende lillebror i modelprogrammet, som erstatter den lille bitte Suzuki Alto.

 

A-Star er udstyret med en 3-cylindret 1-liters aluminiumsmotor, der i serieproduceret udgave kommer til at udlede under 109 g CO2 pr. km. Det er desuden planen at motoren skal fremstilles på Suzukis indiske fabrik i Manesar.

 

Suzuki fremhæver selv - og det er måske udtrykt gennem de violette markeringer - at A-Star er et europæisk design med indiske strejf. Det indvendige design er måske endnu mere bemærkelsesværdigt end det ydre i kraft af på én gang skarpe og afrundede linjer med elegante lysindfald.


A-Star.


Selvom den serieproducerede udgave nok ikke bliver helt så epokegørende er det dog en mere end interessant nyskabelse. A-Star i serieproduktion forventes at være klar om et års tid.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt