Citroën havde for nylig verdenspremiere på den nye
C5 og i Genève præsenteres C5 Tourer, dvs. en
stationcar, for første gang.
Med de to modelvarianter, der hører til i samme
kategori som eksempelvis Toyota Avensis og VW
Passat, har kunderne en vis valgfrihed. Men den
største valgfrihed får man på et felt, der foruden
bemærkelsesværdige designs altid har været et
kerneområde hos Citroën: Køreegenskaberne.
Som køber af den nye C5 vil man som kunde ganske
enkelt kunne vælge hjulophæng – det er vist første
gang i historien at det er sket. To biler, ens af
udseende, men med hver sin undervogn. Det må siges at være typisk Citroën!
”Årsagen er, at mange potentielle købere falder for
Citroën bilerne på grund af deres design, men de er
ikke alle lige begejstrede for vores hydrauliske
affjedringssystem, hvad vi godt nok ikke helt kan
forstå,” forklarer Citroën Danmarks
Informationsdirektør, Ellen Nørgård med et glimt i
øjet. ”I dag er konventionelle hjulophæng udviklet
så meget, at de glimrende kan benyttes også i en
stor bil som C5, uden at vi hos Citroën føler, at vi
skal gå på kompromis med vores fundamentale krav til
bilernes køreegenskaber. Så nu lader vi kunderne
vælge selv.”
Avanceret
Det er da også det mest avancerede blandt de
konventionelle ophængs typer, Citroën tilbyder.
Multilink både fortil og bagtil, dvs. hjulophæng,
der udmærker sig ved at give meget præcise og
konstante køreegenskaber. Det er et spændende forsøg
og det bliver interessant senere at konstatere, hvad
køberne så foretrækker, nu de får valget. Hvad det
hydrauliske ophæng angår, er det fabrikkens såkaldte
Hydraktiv III version, der bl.a. kendes fra C6, som
C5 deler platform med. Fordelen ved den fælles
platform er, at man helt slipper for
”børnesygdomme”, fordi undervognen er gennemprøvet i
C6 modellen.
Den nye C5 er visuelt strammet meget op i forhold
til forgængeren. I respekt for Citroëns designlinie
har designerne tilført bilen den lethed og elegance,
som forventes af en Citroën og da fabrikken samtidig
har arbejdet målrettet med kvaliteten, forventer man
sig selvsagt meget af den nye bil, som lanceres i
Danmark først på sommeren – til basispriser fra
under 300.000 kroner!
Stabilitet og rummelighed
Sammenlignet med forgængeren er akselafstanden
forlænget. Det giver større stabilitet under kørslen
og bedre rummelighed. Førerpladsen er indrettet som
cockpittet i et fly og man bevarer idéen med et fast
nav, som ratkransen kredser omkring. Vejstribealarm,
som giver signal, når man måske utilsigtet
overskrider de hvide striber langs vejen, samt Xenon
forlys er en del af udstyret.
|