Amerikanske Dodge har rejsefeber. De vil erobre
verden, måske især det trendsættende Europa og
derfor bygger man nu biler efter europæisk mønster
med typisk amerikansk islæt. Det bedste fra hver af
verdenerne.
Dodge Journey er, som navnet antyder, en rejsebil.
Masser af plads, masser af funktionalitet, udmærkede
”europæiske køreegenskaber”, men med det amerikanske
”touch”, som er den unikke faktor, der skal få
europæerne til at vælge en Journey frem for en Ford
S-Max, en VW Sharan eller en Peugeot 807.
Prisfaktoren har man tøjlet. Når Dodge Journey
kommer til Danmark allerede om få uger, kan den
købes for 350.000 kroner, udrustet med en 170 hestes
2-liters benzinmotor. Det er på det nærmeste ”fundet
for de penge”.
Anderledes tænkning
Men Dodge skal over en svær hurtle. Amerikanske
biler har ikke det bedste image i Europa. Bortset
fra den købergruppe, der vil have en amerikansk bil,
alene fordi den er amerikansk og i hvert fald ikke
europæisk, skal resten overbevises. Hvis køberne
alene var faktuelle og ikke emotionelle i deres valg
var opgaven overkommelig. De europæiske købere skal
tænke anderledes, hvis de skal fascineres af det
markerede og karakteristiske amerikanske look, som
Dodge har fastholdt – hvad de nu i øvrigt nok har
gjort klogt i, både på kortere og længere sigt, for
ellers ville den blot være blevet til én til af
samme slags som de andre.
Hvad angår bilens funktionelle egenskaber,
præsenterer man nemlig ingen banebrydende nyheder.
God rummelighed, tre sæderækker, hvor der i kraft af
Journeys store ydre mål er forbavsende god plads på
den bageste, sæder, der kan foldes væk osv. Intet af
det er nyt, men Dodge har godt nok tænkt sig om, da
de har kombineret de muligheder, som allerede findes
på markedet. Respekt for det.
Dodge Journey
indeholder mange gode løsninger. Fine
indstigningsforhold til bageste sæderække (øverst)
og opbevaringsrum under sædehynden på passagersæder
fortil (nederst)
Ligesom i biografen
Det gælder f.eks. sædekonstruktionen, hvor sæderne
er placeret højere og højere, jo længere bagud man
sidder – ligesom i en biografsal. Og fine detaljer
som et rum under passagerforsædet, hvortil man får
adgang ved at vippe sædehynden. Diskret og effektivt
– også som værn imod solvarmen på rejsen mod de
varme himmelstrøg – om de så under vore dages
klimaforandringer findes mod nord eller mod syd.
Om det skyldes hensynet til klimaforandringerne,
simpel forudseenhed eller ønsket om at gøre noget
nyt: Dodge præsenterede Journey i Oslo og de snoede,
men i øvrigt ganske fine veje nord for den norske
hovedstad gav et godt indblik i bilens køremæssige
formåen.
En
af mange fine detaljer: Dørene åbner i en vinkel på
næsten 90 grader - det giver eminente
indstigningsforhold.
|