Citroën introducerer nu en helt ny generation af den
store mellemklassebil, Citroën C5. Der er tale om en
bil, der på mange måder er skelsættende. Dels i
kraft af et utrolig gennemarbejdet design med stor
vægt på kvalitetsfaktoren, dels i kraft af at
Citroën som den eneste bilproducent på markedet
tilbyder C5 med to alternative hjulophæng.
”Vi kan naturligvis levere den nye C5 med det unikke
luftaffjedrings system, Hydraktiv 3 plus, men vi
tror at der er kunder, der fravælger en C5 fordi de
ønsker en mere konventionel affjedring. Derfor kan
C5 nu også leveres med et affjedrings system med
stålfjedre,” fortæller Citroëns Informationsdirektør
Ellen Nørgaard.
Avanceret undervogn
Idéen er ikke dum, hvis budskabet bliver
kommunikeret klart ud. Især fordi hjulophængene i
begge tilfælde er yderst avancerede. Man benytter
dobbelte wishbones foran og multilink bagtil – altså
samme affjedrings system, som benyttes til
racerbiler og i øvrigt er hentet fra luksusbilen,
Citroën C6.
Hydraktiv 3 affjedringen er udviklet i en sådan grad
at dæmpningen tilpasses den aktuelle køresituation –
førerens køremåde og vejens beskaffenhed.
Affjedringen rettes ind efter bl.a. ratudslag,
acceleration, nedbremsning samt hjulenes bevægelser.
Der skiftes grundliggende mellem ”komfort” og
”sport” – og føreren kan desuden ”manuelt” vælge en
sportsindstilling, hvor systemet opsamler endnu
flere tilbagemeldinger fra vejen.
Bredere og lavere
Visuelt er der mere ”Citroën” over det nye design.
C5 er bredere og lavere end forgængeren og en
særdeles elegant bil. En anden skelsættende faktor
er, at man alene har valgt at bygge en sedan og en
stationcar – altså slut med hatchbacks.
|