- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Skelsættende Citroën C5


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën introducerer nu en helt ny generation af den store mellemklassebil, Citroën C5. Der er tale om en bil, der på mange måder er skelsættende. Dels i kraft af et utrolig gennemarbejdet design  med stor vægt på kvalitetsfaktoren, dels i kraft af at Citroën som den eneste bilproducent på markedet tilbyder C5 med to alternative hjulophæng.

 

”Vi kan naturligvis levere den nye C5 med det unikke luftaffjedrings system, Hydraktiv 3 plus, men vi tror at der er kunder, der fravælger en C5 fordi de ønsker en mere konventionel affjedring. Derfor kan C5 nu også leveres med et affjedrings system med stålfjedre,” fortæller Citroëns Informationsdirektør Ellen Nørgaard.

 

Avanceret undervogn

Idéen er ikke dum, hvis budskabet bliver kommunikeret klart ud. Især fordi hjulophængene i begge tilfælde er yderst avancerede. Man benytter dobbelte wishbones foran og multilink bagtil – altså samme affjedrings system, som benyttes til racerbiler og i øvrigt er hentet fra luksusbilen, Citroën C6.

 

Hydraktiv 3 affjedringen er udviklet i en sådan grad at dæmpningen tilpasses den aktuelle køresituation – førerens køremåde og vejens beskaffenhed. Affjedringen rettes ind efter bl.a. ratudslag, acceleration, nedbremsning samt hjulenes bevægelser. Der skiftes grundliggende mellem ”komfort” og ”sport” – og føreren kan desuden ”manuelt” vælge en sportsindstilling, hvor systemet opsamler endnu flere tilbagemeldinger fra vejen.

 

Bredere og lavere

Visuelt er der mere ”Citroën” over det nye design. C5 er bredere og lavere end forgængeren og en særdeles elegant bil. En anden skelsættende faktor er, at man alene har valgt at bygge en sedan og en stationcar – altså slut med hatchbacks.



 

Rummelighed er der da også rigeligt af – naturligvis mest i stationcar’en, C5 Tourer – 439 liters bagagekapacitet hhv. 505 liter og med nedfældede bagsæder kan Toureren rumme næsten 1,5 kubikmeter.

 

Skiller sig ud

Afrundede linjer kombineret med skarpe former giver et potent indtryk og de ydre former er genspejlet i kabinen. Det faste nav, som ratkransen drejer omkring, kendes fra andre Citroën’er – jo, Citroën skiller sig fortsat ud fra mængden.



Den billigste C5 koster 300.000 kroner og er udrustet med en 1,8 liters benzinmotor, der er god for 127 hestekræfter. Da der er tale om et ret omfattende udstyr er prisen mere end rimelig. For 25.000 kroner oveni vokser motorstørrelsen til 2 liter og 143 hk. Desuden kan man også få en 215 hestes V6 samt fire forskellige dieselmotorer. Med den største diesel og topudstyr er prisen lidt over 500.000 kroner – mange penge, men man får meget bil for pengene.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt