De sidste 10 år har været forandringernes tid hos
amerikanske Chysler. Omkring årtusinde-skiftet blev
Chrysler fusioneret med tyske Daimler – dvs. primært
Mercedes-Benz – og nu har Mercedes solgt sin
aktiemajoritet, så tyskerne kun sidder tilbage med
20 procent af aktierne i Chrysler og dermed uden den
helt store indflydelse.
Salget har haft konsekvenser i hele verden. I
Danmark – og Sverige – er Chrysler skilt fra
Mercedes i selvstændige selskaber og i spidsen for
det nye Chrysler Danmark står Jesper Petersen, som i
en årrække har haft salgsansvaret for begge
bilmærker.
Strategien gennemføres
”Nu satser vi på, at gennemføre den strategi, som vi
har udviklet over de seneste par år. Men indrømmet:
afgiftsændringerne sidste sommer har ikke været det
bedste for os. De kan naturligvis få indflydelse på,
hvordan strategierne føres ud i livet,” siger Jesper
Petersen. ”Vi skal have flere forhandlere i Danmark
og så skal vi have igangsat en målrettet
markedsføring af vores nye produkter.”
Jesper Petersen
Sidst på foråret kommer en ny Jeep Cherokee og til
efteråret lanceres Dodge Journey, som er den korte
udgave af Chrysler Grand Voyager. Sidstnævnte står
netop for introduktion i Danmark – det kommer til at
ske sidst i marts.
Chrysler først
Chrysler Grand Voyager anno 2008 er 5. generation af
den store amerikanske MPV. Få er opmærksomme på, at
Chrysler var før på markedet med den oprindelige
Grand Voyager end Renault var med den Espace, som
ellers ofte tildeles æren af at have været verdens
første multibil. Det er en fortid, der forpligter,
og det lever Chrysler helt op til med den nye
generation.
Den nye Grand Voyager er endnu større end
forgængeren – og det siger ikke så lidt. Den har tre
sæderækker med plads til syv personer, men der er
tale om syv regulære siddepladser og oven i købet er
der også plads til bagagen.
Ligner en Chrysler
Det havde forgængeren dog også. Den store forskel
ses i form af et helt nyt design, der bringer Grand
Voyager på linie med eksempelvis 300C. Det er lidt
af et kunststykke, designerne der har begået, for
Grand Voyager er regulært designet indefra og ud,
dels med fokus på meget høj funktionalitet, dels på
grundlag af en helt ny undervogn, hvor den største
forskel er en ny bagvogn med uafhængig ophængte hjul
og spiralfjeder-dæmpning til forskel for den
hidtidige models bladfjedre.
Vi har prøve den nye Grand Voyager og kan
konstatere, at på grund af den nye undervogn har man
både kunnet øge kørekomforten og stabiliteten. Også
ved hurtig kurvekørsel er den nye generation en
klasse bedre. På den måde har Chrysler udviklet sin
regulære ”cruiser”, en eminent bil til lange
køreture med mange mennesker og megen bagage – noget
der også retfærdiggør en lidt behersket
brændstoføkonomi, uanset man vælger dieselversionen
eller benzinudgaven.
Idérigdom
Idérigdommen har været stor, da designerne skabte
den nye Grand Voyager. Man har fastholdt den
hidtidige models geniale multi-funktion, hvor de
komfortable bagsæder alle – men hver især – kan
foldes ned i gulvet og tilsammen danne et helt plant
gulv. De tre bageste siddepladser styres desuden
elektrisk i ”Limited” – den dyreste af
modelvarianterne. De kan både foldes væk og vippes
bagover, så de udgør en eller flere siddepladser
under bagklappen. Praktisk at have et sted at sidde,
hvis man skal skifte tøj, støvler eller blot slappe
lidt af og nyde udsigten, også mens regnen siler
ned.
Underholdningsmuligheder er der nok af i en bil med
ikke færre end 13 kopholdere. Selvom det giver
mulighed
for drikkegilde er det nok snarere de tre afhængige
eller uafhængige videoskærme (valgfrit), der står
for underholdningen, kombineret med et reelt surround
sound anlæg alternativt brug af trådløse
høretelefoner. Lyd |