Toyota har lagt et guldæg. Et guldæg, der har alle
muligheder for at udvikle sig til en guldfugl. For
med lanceringen af den nye Toyota Auris formår
Toyota på én gang at lægge afstand til den hidtidige
mellemklassebil, Corolla, og tage et stort skridt i
retning af en biltype hvor det emotionelle parret
med det funktionelle og fornuftige skal være det nye
købsargument.
Toyota Corolla har været Toyotas hidtidige guldfugl.
Den er verdens mest producerede bilmodel med et
stykantal på 32 millioner og den får lov til at gå
på pension som sedan, der introduceres senere på
året. Auris er parat til at tage over, men en
forudsætning for, at succes’en kan videreføres og
verdens mest succesrige bilkoncern kan fortsætte sin
succes, er en accept hos kunderne.
Følelserne spiller med
Hér manglede Corolla noget – men det har Auris til
gengæld. Ikke sådan at forstå, at Toyota med Auris
tager kvantespring ud i fremtiden. Man bygger videre
på det, som Corolla-kunderne kunne lide, og så
tilføjer man modellen det, som moderne bilkøbere
forventer: At følelserne også får lov at spille med.
Ambitionerne er klare: Auris kommer af det latinske
ord ”aurum”, som betyder guld. Og målet er nået. I
hvert fald i første omgang. For der er meget mere
dynamik i den nye Auris, meget mere sjæl. Det vil
alle Toyota kunder sikkert kunne trives med, både de
gamle og de nye.
Det udvendige design er forskelligt men ikke
radikalt forskelligt fra den hidtidige Corolla med
tophængslet bagklap og det afviger på ingen måde fra
den designlinie, man kender fra andre
succes-modeller som Yaris og den mest solgte
bilmodel i Danmark sidste år, Toyota Avensis.
Indvendig opstramning
Indvendig er tingene anderledes. Toyota Auris kan
ikke mere end konkurrenterne, men designet er
strammet gevaldigt op, det er elegant, funktionelt
og vedkommende. Indvendigt især oplever man Auris’s
sjæl og den underbygges, når man træder på
speederen.
Selv på vinterdæk i regnvejr opleves Auris som langt
mere dynamisk end Corolla – og ikke uvæsentligt: på
niveau med og endda foran mange af de traditionelle
konkurrenter i samme kategori som f.eks. Peugeot
307, VW Golf, Audi A3, Honda Civic etc. ingen af dem
står Auris tilbage for.
Den første køreoplevelse af Toyota Auris vidner om
yderst komplette køreegenskaber som på én gang
tilgodeser hverdagens krav om enkelhed, langturens
krav om
kørekomfort og lysten til måske engang imellem også
at nyde
|