- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Store nyheder fra Seat


Tekst: Søren Clauding - 25. januar 2007

Foto Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seat er aktuel om få dage med to store nyheder. I bogstaveligste forstand for det handler om plads og ekstra mange hestekræfter. Den ene er XL-udgaven af Seat Altea, den anden er en særlig Cupra-version af Seat Leon.

 

Seat Altea er blevet meget populær i Danmark på grund af sit dynamiske design, fine priser og gode køreegenskaber. Nu følger den VW-ejede fabrik op med endnu en model – en Xtra Large udgave at Altea.

 

”Den er helt bogstaveligt XL med 18,7 cm mere i længden,” fortæller Seat Danmarks nye informationschef, Ebbe Sommelund. ”Al den ekstra plads findes i bagagerummet, for kabineindretningen er ikke ændret i forhold til den hidtidige Altea.”

 

Den nye Altea XL byder med sine 635 liter på ligeså meget bagageplads som f.eks. Opel Zafira og næsten ligeså meget plads som søstermodellen VW Touran, men designet er langt mere sportsligt, hvilket også er udtrykt i bilens højde – den er 5 cm lavere end de to nævnte – og bagagerummet har også plads til et nødreservehjul. ”Desuden er køreegenskaberne ikke væsensforskellige fra den almindelige Altea,” tilføjer Ebbe Sommerlund.

 

Den hidtidige Altea er der solgt mange af på gule nummerplader.

 

”Men det har formentlig primært været kunder, der købte bilen til privat brug og ikke havde behov for mere end to sæder,” mener Seat Danmarks administrerende direktør Søren Worch. ”Med den nye XL på gule nummerplader forventer vi, at få en større andel i det egentlig erhvervsmarked, fordi bilen er så rummelig og samtidig ser ualmindelig godt ud.”

 

Prisniveauet for de nye store Altea’er er da også ret attraktivt.

 

På hvide nummerplader vil den billigste version – udstyret med en 102-hestes 1,6 liters motor – kunne erhverves for 240.000 kroner. Tilsvarende vil den billigste van blive solgt for små 140.000 kroner, inklusive moms.

Bagagerummet er væsentlig større end på den hidtidige Altea, fortæller Seats nye danske informationschef, Ebbe Sommerlund.


 

Vil man have mere udstyr og større motorer kan man vælge udstyrsvarianten ”Stylance” og foruden 1,6-liters benzinmotoren også en 1,8 liters TFSI turbo-maskine med 160 hestekræfter og en 2-liters 150-hestes FSI motor. På dieselsiden vil der tilsvarende være tre valgmuligheder: En 1,9-liters 105-hestes maskine og to 2-liters motorer, der yder hhv. 140 og 170 hk.

 

Seat gør sig godt i Verdensmesterskabet for standardvogne – det smitter af på de serieproducerede modeller. Om et par uger introducerer man en ekstra potent Cupra-udgave af Seat Leon med ikke færre end 240 hestekræfter.

 

”Prisen for den nye Cupra bliver lige under 400.000 kroner,” siger Ebbe Sommerlund. ”Derved kommer vi til at ligge meget stærkt i det segment hvor flere af konkurrenterne ikke bare er dyrere men også præsterer en ringere effekt. Desuden er bilens køreegenskaber indrettet på de mange hestekræfter – der er foretaget mange ændringer og justeringer af f.eks. styretøj og undervogn, som gør Leon’en til en endnu bedre kørende bil.”

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt