- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Subaru boxer derud af


Tekst: Søren Clauding - marts 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billedet og se det større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med at Subaru oplyste, at man påbegynder udviklingen af en ny lille Subaru på basis af Daihatsu Sirion præsenterede den lille højteknologiske japanske ekspert i firehjulstræk en helt ny turbodieselmotor.

 

Der er tale om intet mindre end bilhistoriens første turbo dieselmotor bygget efter boxer princippet på samme måde som fabrikkens øvrige motorer.

 

Dieselen er en 4-cylindret 2-liters sag på 163 hestekræfter og årsagen til at Subaru har fastholdt boxerprincippet er de velkendte fordele:

 

En boxer vibrerer mindre end en rækkemotor eller en V-motor, fordi cylindrene er sat overfor hinanden og stemplernes bevægelser derfor udligner hinandens svingningsgenererende bevægelser.

En boxermotor er meget flad og kan placeres lavt i motorrummet. Derved medvirker den til at sænke bilens tyngdepunkt og køreegenskaberne forbedres direkte.

 

Men Subaru teknikkerne har fundet på endnu en geni-streg: Turboladeren er ikke placeret ovenpå motoren men under. På billedet ovenfor er det den cylinder, der ses i motorens underkant. Derved holdes tyngdepunktet endnu lavere og vejgrebet optimeres endnu engang.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt