VW Golf Variant har
verdenspremiere i Genève: En regulær stationcar
baseret på en af de mest populære kompakte
mellemklassebiler nogensinde.
Golf Variant er ikke
blot en Golf med mere plads bagtil. Der er ligeså
meget tale om en moderne dynamisk bil med
køreegenskaber i højsæde og elegante løsninger som
eksempelvis et panorama glastag, der kan skydes væg,
som en af udstyrsmulighederne, når den kommer til
Danmark til august.
Takket være et bagagerumsnet, som bliver del af
standardudstyret fra Comfortline, har den nye Golf
Variant selv med fem passagerer et bagagerumsvolumen
på 690 liter. Er der ikke brug for bagsædet, kan
bagsædet fældes ned og efterlader et varerumsvolumen
på hele 1550 liter indenfor den 4,56 m lange bil.
Den nye Variant har et bagparti, der viser en helt
ny side af Golf. Mens baglygterne på de øvrige
modeller går delvis ind i bagklappen, er de på Golf
Variant integreret i bagskærmen. Optisk fremhæver
det den store indlæsningsbredde.
|
|
|
|
Når
den nye Golf Variant lanceres, er det med to benzin-
og to dieselmotorer. Benzinmotorerne er på 102 HK
henholdsvis 140 HK. Nyt i forbindelse med 140 HK
motoren er, at Golf Variant dermed er den første og
eneste af sin slags i verden med en TSI motor
teknologi – d.v.s. med anvendelse af både kompressor
og turbo, ”Twincharger”, der forener høj ydelse, god
brændstoføkonomi og lavt CO2-udslip.
Næsten samme ydelser har de to dieselmotorer: 105 HK
henholdsvis 140 HK. Den mindste af dieselmotorerne
har lavest brændstofforbrug svarende til 19,2 km/l
(CO2: 137 g/km), men den store motor er også både
økonomisk og miljøvenlig. Golf Variant 2,0 TDI kan
med den motor opnå en hastighed på 205 km/t og i
gennemsnit køre 17,8 km/l (CO2: 148 g/km).
|
|
|
|
|