- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hinda CBR1000RR Fireblade anno 2008.


Kraftfulde MC-nyheder


Tekst: Søren Clauding – oktober 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorkraft og hurtighed – og exceptionelle designs – er øverst på listen, når det handler om efterårets nyheder indenfor MC-verdenen. Nyhederne er blevet præsenteret lidt i spredt fægtning henover de sidste måneder og mange så dagens lys for første gang på det store MC-show i Paris.

 

Helt ny Fireblade

Honda er interesse-magnet. Intet under for den nye CBR1000RR Fireblade har på det nærmeste slået benene væk under MC-verdenen. Et design, som sætter Fireblade i særklasse – mere end den var i forvejen. Baseret på samme filosofi, som benyttes til konstruktionen af RC211V MotoGP maskinerne: Kompakt, kompakt, kompakt. Og alligevel med plads til iøjefaldende designmæssige features.


Honda CBR1000RR Fireblade 2008.


Det kan måles direkte på specifikationerne: 166 kg – så nær en MotoGP maskine, man næsten kan komme – og små 180 hestekræfter. Der er to indlysende mål: Salgstal og racersucces’er. De to ting hænger sammen. I år har James Toseland domineret World Superbike klassen – den dominans skal fortsætte i 2008 ved hjælp af den nye Fireblade.

 

Transalp

Honda har også frembragt en ny XL700V Transalp. Det var nødvendigt, for på det vigtige franske marked faldt salgstallene. Den nye Transalp afløser en maskine med temmelig mange år på bagen. Den nye er moderne og lever optimalt op til Hondas beskrivelse: En multi-purpose maskine, altså en MC til lidt af hvert – eller nok temmelig meget af hvert. Landevejskørsel har fået en større plads i designet, bl.a. udtrykt via mindre forhjul og større akselafstand.

 

Transalp er helt ny og drives af en 60-hestes 680 ccm vandkølet V2 med 4 ventiler pr. cylinder.


Honda XL700 V Transalp 2008.

Forbedret Yamaha R6

Fra Yamahas side kommer en ny R6 – den maskine, som benyttes i den danske løbsserie 600 Challenge. Den nye er ikke helt ny men en videreudvikling med et par flere hestekræfter og et skarpere design. Ny forgaffel, en spidsere bagende og variabel indsugning som giver et større bundtræk – noget man har gavn af både på racerbanen og på landevejen.


Yamaha R6 2008.


En anden spændende nyhed er en lillebror til R6: YZFR125, som især vil være interessant for de 18-22 årige, der lige har fået kørekort og gerne vil have en motorcykel, der ser rigtig ud selvom de ikke må køre maskiner på mere end 34 hk.

 

Triumf og BMW i VM

Og så har Triumf i øvrigt bekendtgjort, at man vil deltage i World Supersport mesterskabet næste år og BMW vil være med i Superbike fra 2009. Det sætter tingene i perspektiv – måske også set lidt i dansk perspektiv, hvor Robbin Harms jo er godt i gang med en top-karriere indenfor lige præcis den gren af MC-sporten.


Triumf er regerende fransk Supersport mester. Til næste år deltager den legendariske britiske MC-fabrik i Supersport VM.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt