Motorkraft og hurtighed – og exceptionelle designs –
er øverst på listen, når det handler om efterårets
nyheder indenfor MC-verdenen. Nyhederne er blevet
præsenteret lidt i spredt fægtning henover de sidste
måneder og mange så dagens lys for første gang på
det store MC-show i Paris.
Helt ny Fireblade
Honda er interesse-magnet. Intet under for den nye
CBR1000RR Fireblade har på det nærmeste slået benene
væk under MC-verdenen. Et design, som sætter
Fireblade i særklasse – mere end den var i forvejen.
Baseret på samme filosofi, som benyttes til
konstruktionen af RC211V MotoGP maskinerne: Kompakt,
kompakt, kompakt. Og alligevel med plads til
iøjefaldende designmæssige features.
Honda CBR1000RR
Fireblade 2008.
Det kan måles direkte på specifikationerne: 166 kg –
så nær en MotoGP maskine, man næsten kan komme – og
små 180 hestekræfter. Der er to indlysende mål:
Salgstal og racersucces’er. De to ting hænger
sammen. I år har James Toseland domineret World
Superbike klassen – den dominans skal fortsætte i
2008 ved hjælp af den nye Fireblade.
Transalp
Honda har også frembragt en ny XL700V Transalp. Det
var nødvendigt, for på det vigtige franske marked
faldt salgstallene. Den nye Transalp afløser en
maskine med temmelig mange år på bagen. Den nye er
moderne og lever optimalt op til Hondas beskrivelse:
En multi-purpose maskine, altså en MC til lidt af
hvert – eller nok temmelig meget af hvert.
Landevejskørsel har fået en større plads i designet,
bl.a. udtrykt via mindre forhjul og større
akselafstand.
Transalp er helt ny og drives af en 60-hestes 680
ccm vandkølet V2 med 4 ventiler pr. cylinder.
Honda XL700 V Transalp
2008. |