- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Land Rover Freelander 2:

Nye standarder i SUV klassen


Tekst: Søren Clauding – 23. februar 2007

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover Freelander var en af de første SUV nogensinde, opfundet på det nærmeste før SUV begrebet var kommet til verden. Men det er næsten 10 år siden Freelander’en så dagens lys og siden er det myldret med konkurrenter. Nu er land Rover imidlertid på banen igen med 2. generation Freelander, som meget betegnende hedder Freelander 2.

 

På samme måde som Land Rover var banebrydene tilbage i 1998, ligesådan sætter Freelander 2 nye standard’er for Sport Utility Vehicles. Væk er off-road signaler fra dengang som reservehjul placeret udvendigt på en sidehængslet bagklap (erstattet af on-board reservehjul og tophængslet bagklap). I stedet er det de aller mest moderne off-road features, der satses på.

 

I en sådan grad, at Freelander er meget tæt på at bryder over grænserne og melde sig i de regulære off-road’eres rækker. Havde det ikke været på grund af manglen på reduktionsgear og muligheden for at låse firehjulstrækket, havde Freelander ikke længere været en SUV.

 

Men det er den fortsat, for visse ting, en off-road’er kan, kan Freelander 2 ikke. Og det er da heller ikke meningen.

 

Men den kan meget. For Land Rover har selvsagt set sig om i sin egen udviklingsafdeling, da man ledte efter nye, moderne off-road features. En af dem var åbenlys: Freelander 2 er udstyret med Terrain-Response, præcis som sine større søskende. Ikke med helt de samme muligheder, men bilens køreegenskaber kan reguleres, afhængig af om man skal køre på plan asfalt, græs/grus/sne, mudder og opkørte hjulspor samt sand.

 

Freelander 2 har i princippet permanent firehjulstræk men af den slags, der normalt sikrer træk på forhjulene og minimalt træk på baghjulene for siden at ændre det billede på brøkdelen af et sekund, når der er brug for træk på alle fire hjul. Det foregår elektronisk og dermed kan man få fuld udnyttelse af hele det sæt af elektroniske hjælpesystemer, som Freelander’en også er udstyret med.

 

Det inkluderer f.eks. Electronic Traction Control (der hindrer hjulspind) Dynamic Stability Control (ESP), Roll Stability Control (der regulerer krængningen ved undvigemanøvre) og Gradient Release Control (som frigiver bremsetrykket progessivt) og i kombination med Hill Descent Control er en aktiv hjælp ved stejle op- og nedkørsler.

 

Hvad der sidste angår, er den nye Freelander 2 usædvanlig godt rustet.  


 

 


 

Den klarer konstante stigninger på 30 grader og kan i perioder på 5 sekunder håndtere stigninger på 45 grader. Det kræver en vis tilvænning, viste vores første forsøg på Land Rovers mobile

terrænbane. Men den bestod prøven. Siden ville man også kunne have forceret vandløb på indtil 50 cm dybde.

 

Land Rover Freelander 2 udtrykker meget mere pondus end forgængeren, den har et overraskende stort standardudstyr, og motormæssigt er man godt kørende med en helt

nyudviklet 2,2 liters turbodiesel, der præsterer 160 hestekræfter, et moment på ikke mindre end 400 Nm fra 2000 omdr./min – og 200 Nm allerede ved 1000 omdr./min. Motoren leverer ikke bare den nødvendige kraft, men også en fin brændstoføkonomi på 13,3 km/l samt pæne fartpræstationer.

 

Land Rover satser i Danmark mest på van-versionerne og har opnået en rigtig god basispris. Den billigste udgave på gule nummerplader koster 285.000 kroner inkl. moms og dieselmotor – som er den eneste maskine, der er tilgængelig i introduktionsfasen. Siden følger en 3,2 liters række 6’er, der yder 233 hestekræfter, men også er væsentlig mere forslugen.

 

I hvidplade versionerne er priserne knap så attraktive: 560.000 kroner for den billigste med dieselmotor og 725.000 for den billigste med 3,2 liters benzin’eren.

 

Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP