”Vi taler om evolution i stedet for revolution, når
vi præsenterer den nye generation af Land Rover
Defender” siger Land Rovers danske direktør, Per
Temmesen, ikke mindst i respekt for netop den Land
Rover models fornemme historie. Men virkeligheden
er, at der er foretaget en række gennemgribende
fornyelser, tro mod bilens unikke fortid, men
tilpasset moderne menneskers krav og forventninger.
Så det kan da godt være, at den nye generation
Defender i teknisk forstand er meget lig forgængeren
– den seneste, altså, for der er kun to ubetydelige
dele, der går igen i 2007-udgaven, som også fandtes
i den oprindelige model, der som den første Land
Rover blev introduceret i 1948. Men eksempelvis
elektronisk speeder – drive-by-wire – elektronisk
speeder-response, som reagerer på bilens hastighed
og motorens omdrejningstal vil man nok have svært
ved at forstå for bare 10-15 år siden.
Knirken og knagen
Det er ikke desto mindre én af de mange nye features
ved den nye Defender, som i øvrigt introduceres i
Danmark netop nu. En anden er det helstøbte
instrumentbord, som i kraft af anvendelsen af nye
materialer er tilstrækkelig fleksibelt til at kunne
modstå hårdhændet behandling – og samtidig reducerer
knirken og knagen, som vil kunne distrahere, når man
benytter bilen off-road, hvor man ikke alene bruger
øjne og rygrad men også ørene til at køre på den
optimale måde. Den nye Defender er også så lydløs,
så man ved kørsel på plan asfalt ville kunne høre
sådanne lyde – det havde man meget svært ved på den
forrige model, hvor støjsvag ville være et meget
upassende ord at benytte.
Man har også overført instrumenteringen fra
Discovery 3 modellen, så tingene ser virkelig ikke
ud som de plejer. Men ventilations systemet, da?
Klimaforbedringer
Hidtil var der to ventilationsåbninger under
forruden, som man betjente manuelt. De gav ligeså
god ventilation som åbentstående sideruder. På den
nye udgave er de der også, ser det ud til. Men
snydt: De er svejset til og er der kun for et syns
skyld. I stedet har man udviklet et helt nyt varme-
og ventilationssystem, der har forøget luftstrømmen
i kabinen med 50 procent. Kabinen opvarmes 40
procent hurtigere, når det er koldt, og temperaturen
kan blive 12 procent højere. Aircondition er godt
nok ekstraudstyr, men det kan leveres og det er også
forbedret, så man kan sænke temperaturen 7 procent
mere end med det hidtidige anlæg.
Listen af ekstraudstyr er i sig selv interessant
læsning: ABS og Traction Control, soltag,
CD-afspiller (nu kan man faktisk høre radioen),
tonede ruder, alufælge og metallak. Plus
læderindtræk, sædevarme, elruder og centrallås.
Handler det virkelig om en Land Rover Defender?
Flere kræfter
Udseendet er ikke meget forskelligt fra forgængeren.
Men den nye bule i fronthjelmen var nødvendig.
Maskineriet er nemlig blevet større. En ny 122
hestes 2,4 liters dieselmotor i aluminium med et
magnum drejningsmoment på ikke mindre end 360 Nm
allerede ved 2000 omdr./min.
Ved 1500 omdr./min er
man oppe på 315 Nm og ved tomgang har Land Rover
Defender så megen trækkraft, at den på løst underlag
kan trække en
%20Vivi%20Siiger.dk%20_8882w.jpg)
Ved præsentationen af den nye Defender kunne man
bl.a. præsentere denne brandbil, som har været i
drift hos Slagelse Brandvæsen i perioden fra 1977 og
helt frem til 2003. 75 procent af alle producerede
Land Rover Defendere kører i øvrigt stadig.
 |