- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fin gimick: Defenderen trak en traktor med anhænger – 10 tons i alt – i tomgang!


Land Rover Defender premiere i Danmark:

Gennemgribende opdatering


Tekst: Søren Clauding – maj 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Vi taler om evolution i stedet for revolution, når vi præsenterer den nye generation af Land Rover Defender” siger Land Rovers danske direktør, Per Temmesen, ikke mindst i respekt for netop den Land Rover models fornemme historie. Men virkeligheden er, at der er foretaget en række gennemgribende fornyelser, tro mod bilens unikke fortid, men tilpasset moderne menneskers krav og forventninger.

 

Så det kan da godt være, at den nye generation Defender i teknisk forstand er meget lig forgængeren – den seneste, altså, for der er kun to ubetydelige dele, der går igen i 2007-udgaven, som også fandtes i den oprindelige model, der som den første Land Rover blev introduceret i 1948. Men eksempelvis elektronisk speeder – drive-by-wire – elektronisk speeder-response, som reagerer på bilens hastighed og motorens omdrejningstal vil man nok have svært ved at forstå for bare 10-15 år siden.

 

Knirken og knagen

Det er ikke desto mindre én af de mange nye features ved den nye Defender, som i øvrigt introduceres i Danmark netop nu. En anden er det helstøbte instrumentbord, som i kraft af anvendelsen af nye materialer er tilstrækkelig fleksibelt til at kunne modstå hårdhændet behandling – og samtidig reducerer knirken og knagen, som vil kunne distrahere, når man benytter bilen off-road, hvor man ikke alene bruger øjne og rygrad men også ørene til at køre på den optimale måde. Den nye Defender er også så lydløs, så man ved kørsel på plan asfalt ville kunne høre sådanne lyde – det havde man meget svært ved på den forrige model, hvor støjsvag ville være et meget upassende ord at benytte.

 

Man har også overført instrumenteringen fra Discovery 3 modellen, så tingene ser virkelig ikke ud som de plejer. Men ventilations systemet, da?

 

Klimaforbedringer

Hidtil var der to ventilationsåbninger under forruden, som man betjente manuelt. De gav ligeså god ventilation som åbentstående sideruder. På den nye udgave er de der også, ser det ud til. Men snydt: De er svejset til og er der kun for et syns skyld. I stedet har man udviklet et helt nyt varme- og ventilationssystem, der har forøget luftstrømmen i kabinen med 50 procent. Kabinen opvarmes 40 procent hurtigere, når det er koldt, og temperaturen kan blive 12 procent højere. Aircondition er godt nok ekstraudstyr, men det kan leveres og det er også forbedret, så man kan sænke temperaturen 7 procent mere end med det hidtidige anlæg.

 

Listen af ekstraudstyr er i sig selv interessant læsning: ABS og Traction Control, soltag, CD-afspiller (nu kan man faktisk høre radioen), tonede ruder, alufælge og metallak. Plus læderindtræk, sædevarme, elruder og centrallås. Handler det virkelig om en Land Rover Defender?

 

Flere kræfter

Udseendet er ikke meget forskelligt fra forgængeren. Men den nye bule i fronthjelmen var nødvendig. Maskineriet er nemlig blevet større. En ny 122 hestes 2,4 liters dieselmotor i aluminium med et magnum drejningsmoment på ikke mindre end 360 Nm allerede ved 2000 omdr./min.

 

Ved 1500 omdr./min er man oppe på 315 Nm og ved tomgang har Land Rover Defender så megen trækkraft, at den på løst underlag kan trække en


Ved præsentationen af den nye Defender kunne man bl.a. præsentere denne brandbil, som har været i drift hos Slagelse Brandvæsen i perioden fra 1977 og helt frem til 2003. 75 procent af alle producerede Land Rover Defendere kører i øvrigt stadig.

Land Rover Defender er fortsat den ultimative off-roader. Og Vejle Fjord tackler den også ret godt. Vadedybden er officielt 50 cm, men bølgebrydning slår ikke en Defender ud.

 

I terræn’et er Defenderen unik med ny kraftigere motor og 6-trins gearkasse med lavere udveksling i 1. gear.

 

Den aller første Land Rover Defender hed ikke Defender men Serie 1. Den første blev bygget i 1948 og en af dem præsenterede Land Rover på Tirsbæk. Køreturen i den var helt opmuntrende, selvom den støjede mere og styringen var løsere.


 

traktor med anhænger, der tilsammen vejer 10 tons. Det demonstrerede importøren i forbindelse med Danmarkspremieren på Tirsbæk Gods ved Vejle Fjord. I øvrigt overholder den nye motor EU4 emisions standarden.

 

Off-road og In-water

Netop på Tirsbæk Gods havde vi anledning til at lade den nye Defender klare lidt af hvert. Den større motorkraft er et plus i terræn’et og en bedre kørselskomfort vil danske Defender ejere sikkert sætte pris på. Også selvom netop Defender typisk kommer til at befinde sig mere off-road end de gængse firehjulstrukne off-road’ere og SUV’er. Med til at sikre optimal trækkraft og en bedre brændstoføkonomi ved kørsel på asfalt er også en ny 6-trins gearkasse. Det første gear er noget lavere udvekslet end hos forgængeren. Med reduktionsgear giver det temmelig gode trækegenskaber ved stejle stigninger og drastiske fald. Samtidig har man udviklet en større og lettere kopling – det gør

 

Prismæssigt vil Defender fortsat være ret attraktiv:

 

”Den billigste kommer til at koste omkring 230.000 kroner excl. moms,” fortæller Per Temmesen. ”Vi kender ikke de eksakte prisen endnu, fordi regeringens udspil på afgiftsområdet ikke er specificeret i alle detaljer. Men det bliver i det nabolag. Og naturligvis forventer vi ikke at sælge en eneste Defender på hvide nummerplader…”

 

Link til importøren


Land Rover direktør Per Temmesen flankeret af teknisk chef, Ib Hammer: "Der er tale om en evolution og ikke en revolution." Men hvilken en udvikling...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt