Med 7 års garanti på den nye Kia cee’d, som lanceres
i Danmark netop nu, sætter Kia handling bag ordene.
Man vil være på niveau med de hårdeste konkurrenter,
kvaliteten skal være i top og nu tager man selv
risikoen – 7 års garanti (max 150.000 km) på
størstedelen af bilen (naturligvis ikke på sliddele
som dæk, bremsebelægninger osv), 5 års garanti på
lakken og 10 års gennemtæringsgaranti. Sådan!
Samtidig introducerer man garantien på en ny og
spændende bil – en bil, som fuldt ud kan
sammenlignes med de mest succesfulde af slagsen fra
både europæiske og japanske producenter.
Kia cee’d er en kompakt mellemklassebil. Den skal
konkurrere med f..eks. Peugeot 207 og 307 –
prismæssigt har man lagt sig på samme niveau, så den
nye cee’d er bestemt ingen discountbil. Men ting
koster penge og det gælder både udvikling, garanti
og det pæne udstyrsniveau, bilerne er placeret på.
Den billigste cee’d koster 190.000 kroner, så den er
godt placeret mellem de to nævnte alternativer. Og
standardudstyret omfatter bl.a. ESP, Isofix beslag,
tyverialarm, elruder for, multijusterbart rat og
aircondition.
Kia lægger ikke kun en garanti bag ordene, man har
også valgt at byge bilen baseret på vel renommerede
europæiske underleverandører. Bosch står for
eksempelvis ESP’en, som er den seneste 8.
generation, dækkene leveres af Michelin og Porsche
har haft undervognen under lup, inden den første bil
blev sat i serieproduktion. I øvrigt er 87 procent
af karrosseriet fuld galvaniseret og 6 airbags er
standard.
Derfor er den nye Kia cee’d ikke kun et spørgsmål
om en pæn bil, der sikkert vil tiltale mange, også
nye Kia kunder. Der er også tale om god og
gennemprøvet teknik.
Konstruktionen er baseret på princippet om et hjul i
hvert hjørne. Det giver større medfødt
kørestabilitet og oven i købet supplerer man
McPherson hjulophænget fortil med et multilink
baghjulsophæng. Det sidste indebærer bl.a. at
bagvognen ikke overtager styringen af bilen, når man
er i en vanskelig situation. Samtidig er styringen
yderst præcis.
|