Kia spår ikke om fremtiden – de viser den. På
efterårets store europæiske motorshow, IAA, der
finder sted i Frankfurt i disse dage illustrerer
Kia fremtiden, og viser publikum, hvor dan den
kommer til at forme sig – både hvad angår den del,
der er lige om hjørnet og den, vi kommer til at
opleve på lidt længere sigt.
I
Frankfurt er der verdenspremiere på den helt nye Kia
pro-cee’d, som i princippet er 3-dørs udgaven af den
allerede introducerede version med fem døre. Men den
er meget mere end det – der er tale om en regulær
sports-coupé. Desuden har fabrikken skabt en særlig
økonomisk ”eco-cee’d”, som forventes at blive
introduceret om et års tid og den fjernere fremtid
anskueliggøres gennem Kia Kee, der i håndgribelig
forstand er Kias ”Key to the future” – nøgle til
fremtiden.
Kia pro_cee’d er sig selv
Kia pro-cee’d er på mange måder gennemgribende
forskellig fra 5-dørs cee’d. Undervognen er den
samme, men visuelt er det kun den forreste kofanger
og forskærmene, som er identiske på de to biler.
”Der er tale om en regulær sports-coupé,” fortæller
Mogens Lyngsøe, kommerciel direktør hos Kia Import
Danmark. ”Kia pro_cee’d er derfor også lavere end
5-dørs modellen og langt mere sportslig i sit
udtryk. Samtidig er pro_cee’d både en anelse længere
og lidt lettere – og undervognen er sat op på en
anden måde, så føreren kommer til at opleve en mere
sportslig og direkte respons.”
De anderledes dimensioner er ikke blot skabt for at
bilen skal have et anderledes udseende, men også
fordi Kia har ønsket at bevare den praktiske
funktionalitet, som på utrolig kort tid har været
med til at gøre cee’d 5-dørs så populær.
Bagagerummet har en kapacitet på ikke mindre end 340
liter – imponerende i en bil, der blot er 4,25 meter
lang.
Naturligvis er Kia heller ikke gået på kompromis med
sikkerheden. Kia cee’d har netop opnået fem stjerner
i EuroNCAP crash-testen, der bl.a. ligger til grund
for den afgiftsrabat, som den danske regering
indførte tilbage i juni måned. Dobbelte airbags,
sideairbags og airbaggardiner såvel som ESP er på
udstyrslisten og ønsker kunderne det, vil såvel
parkeringssensorer som dæktryksmålere kunne leveres.
Motorprogrammet på Kia pro-cee’d består af to
dieselmotorer – en 2-liters 140 hestes maskine såvel
som en 1,6 liters motor på 115 hestekræfter – samt
tre benzinmotorer på 1,4 liter (109 hk), 1,6 liter
(122 hk) og 2,0 liter (143 hk). Alle motorerne
kendes fra det eksisterende cee’d modelprogram.
”Vi har i sagens natur store forventninger til Kia
pro_cee’d – især på grund af den succes Kia cee’d
har haft i Danmark,” siger Mogens Lyngsøe. ”Selvom
der først er verdenspremiere hér på Frankfurt
Motorshow, bliver den introduceret i Danmark
allerede i januar 2008.”
Kia eco_cee’d
Ser man et år ud i fremtiden, er endnu et skud på
Kias næsten progressivt voksende modelprogram en
særlig
Kia eco_ceed er en miljø-udgave af Kia cee’d, der
kan køre over 25 km/l og har et C02 udslip på blot
104 g/km. Lavere frihøjde, lavere vægt og ændret
aerodynamik er nøglefaktorer bag det imponerende
resultat. Bilen forventes sat i serieproduktion
indenfor det næste års tid.Foto: Vivi Siiger. |