- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lutter Audi A4. Men bilen havde også verdenspremiere på IAA. Bemærk at hvid og rød er nye modefarver. Foto: Vivi Siiger.


Frankfurt Motorshow:

Potente Audi


Tekst: Søren Clauding - september 2007

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naturligvis var det den nye højpotente Audi RS6, som dominerede overskifterne om Audi forud for Frankfurt Motorshow. Den er også unik: 580 hestekræfter pakket ned i motorrummet på en Audi A6 Avant (=stationcar). Lidt vildt – næh, ret vildt, faktisk – men måske ikke så brugbart i Dannevang.

 

Til gengæld er den helt nye Audi A4 værd at bruge tid på.

 

For det første er den en del større end forgængeren men den er også mere sportslig.

 

Linjeføringen er mere markant og i forhold til forgængermodellen er den nye Audi A4 vokset med 11 cm til 4,7 m og proportionerne har fået en helt ny balance: Det forreste overhæng er forkortet væsentligt, mens motorhjelmen og akselafstanden er blevet meget længere.

 

Hele det udvendige design af den nye A4 er præget af skarpe linjer, der omkranser skulpturelt formede flader. Bagenden, som er trukket langt indad og også på biler med dieselmotor udmunder udstødningssystemet i helt lige afgangsrør.
 

Kabinen er vokset med 20 mm i den samlede længde, og knæpladsen ved bagsædet er øget med 36 mm. Både på modeller med forhjulstræk og quattro rummer bagagerummet 480 l.

 
Den nye A4 præsenteres i Danmark i begyndelsen af december og vil kunne fås alternativt med fem motorer der alle har direkte indsprøjtning. Den nye 3.2 FSI er den kraftigste motor i den
nye A4. Med en slagvolumen på 3.197

Audi RS6 har ikke færre end 580 hestekræfter under motorhjelmen. Foto: Vivi Siiger.


 

cm3 yder den 265 hk, og den har et drejningsmoment på 330 Nm mellem 3.000 og 5.000 omdr./min. Den mindste af de to benzinmotorer – 1.8 TFSI - yder 160 hk og 250 Nm mellem 1.500 og 4.500 omdr./min.

 

3.0-liters dieselmotoren er en helt ny motor. Den yder 240 hk, og det maksimale drejningsmoment udgør 500 Nm mellem 1.500 og 3.000 omdr./min. Den accelererer A4’eren fra 0 til 100 km/t på 6,1 sek., og tophastigheden er 250 km/t


2.7 TDI-motoren er i familie med 3.0-liters dieselmoteren. Ydelsen er på 190 hk og drejningsmomentet er på 400 Nm, som er til rådighed mellem 1.400 og 3.250 omdr./min. Derudover er der en ny 2.0-liters commonrail motor, som yder 143 hk og leverer et drejningsmoment på 320 Nm mellem 1.750 og 2.500 omdr./min. Udstyret med den 6-trins manuelle gearkasse kører 2.0 TDI hele 18,2 km/l.

 
Den nye Audi A4’s undervogn er helt nyudviklet. En lang række aluminiumskomponenter reducerer den uaffjedrede vægt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt