Debatten om miljøforurening fra biler tager til.
Samtidig begynder de politiske overvejelser: Hvordan
kan man samtidig med at forureningen reduceres opnå
større uafhængighed af brændstofleverandørerne.
Det er da også udmærket, men hvad gør man så som
bilkøber?
Tjah, det kan være vanskeligt at sikre sig imod
afgiftsnedsættelser. Køber man en miljørigtig bil,
kan det være, at når politikerne har fået tænkt over
tingene, vil man indenfor en overskuelig fremtid
kunne købe samme bil til en lavere pris. Tab af
penge, tab af værdi, surt, men vanskeligt at gardere
sig imod.
Men i teknisk forstand kan man allerede nu tænke
langsigtet. Ford har nemlig introduceret tre
modeller med såkaldt Flexifuel motorer. Det handler
om Focus 5-dørs, Focus Stationcar og C-Max. De
tilbydes med en motor, der både kan køre på benzin
og på biologisk fremstillet etanol.
Oven i købet kan motoren også køre på en blanding af
de to brændstoftyper. I Sverige er man langt på
dette område og hér kan man allerede nu købe etanol
baseret brændstof, men i Danmark kan det ikke købes
– endnu i hvert fald. Men der er en vis
sandsynlighed for, at det også vil blive indført
herhjemme indenfor en overskuelig fremtid.
Etanol belaster motoren på en anden måde end benzin.
Benzin har en smørende effekt, som etanol savner.
Derfor skal motoren konstrueres til at kunne modstå
den ringere smøring. Det er i sig selv et mindre
problem, som motorproducenterne for længst har løst.
Men for at en moderne bilmotor kan udnytte
brændstoffet optimalt, kræver det, at motoren er
indstillet til den brændstoftype, man fylder i
tanken. Det er jo sandt at sige ikke særlig optimalt
for brugeren, at skulle ændre på motorindstillingen
hele tiden. Og sæt nu han husker forkert…og hvad nu,
hvis der er lidt af hvert i tanken???
Derfor har Ford udviklet et system, hvor en særlig
måler simpelthen registrerer hvilken type brændstof,
der er i tanken. Måleren registrerer desuden
blandingsforholdet, hvis der er lidt af hvert i.
Resultatet af målingen styrer elektronisk
indstillingen af motoren og så har man pludselig en
bil, hvor det som bruger er lige meget hvad, der
hældes i – så længe det blot
er benzin eller etanol.
|