| 
							
							Debatten om miljøforurening fra biler tager til. 
							Samtidig begynder de politiske overvejelser: Hvordan 
							kan man samtidig med at forureningen reduceres opnå 
							større uafhængighed af brændstofleverandørerne. 
							
							  
							
							Det er da også udmærket, men hvad gør man så som 
							bilkøber? 
							
							  
							
							Tjah, det kan være vanskeligt at sikre sig imod 
							afgiftsnedsættelser. Køber man en miljørigtig bil, 
							kan det være, at når politikerne har fået tænkt over 
							tingene, vil man indenfor en overskuelig fremtid 
							kunne købe samme bil til en lavere pris. Tab af 
							penge, tab af værdi, surt, men vanskeligt at gardere 
							sig imod. 
							
							  
							
							Men i teknisk forstand kan man allerede nu tænke 
							langsigtet. Ford har nemlig introduceret tre 
							modeller med såkaldt Flexifuel motorer. Det handler 
							om Focus 5-dørs, Focus Stationcar og C-Max. De 
							tilbydes med en motor, der både kan køre på benzin 
							og på biologisk fremstillet etanol. 
							
							  
							
							Oven i købet kan motoren også køre på en blanding af 
							de to brændstoftyper. I Sverige er man langt på 
							dette område og hér kan man allerede nu købe etanol 
							baseret brændstof, men i Danmark kan det ikke købes 
							– endnu i hvert fald. Men der er en vis 
							sandsynlighed for, at det også vil blive indført 
							herhjemme indenfor en overskuelig fremtid. 
							
							  
							
							Etanol belaster motoren på en anden måde end benzin. 
							Benzin har en smørende effekt, som etanol savner. 
							Derfor skal motoren konstrueres til at kunne modstå 
							den ringere smøring. Det er i sig selv et mindre 
							problem, som motorproducenterne for længst har løst. 
							
							  
							
							Men for at en moderne bilmotor kan udnytte 
							brændstoffet optimalt, kræver det, at motoren er 
							indstillet til den brændstoftype, man fylder i 
							tanken. Det er jo sandt at sige ikke særlig optimalt 
							for brugeren, at skulle ændre på motorindstillingen 
							hele tiden. Og sæt nu han husker forkert…og hvad nu, 
							hvis der er lidt af hvert i tanken??? 
							
							  
							
							Derfor har Ford udviklet et system, hvor en særlig 
							måler simpelthen registrerer hvilken type brændstof, 
							der er i tanken. Måleren registrerer desuden 
							blandingsforholdet, hvis der er lidt af hvert i. 
							Resultatet af målingen styrer elektronisk 
							indstillingen af motoren og så har man pludselig en 
							bil, hvor det som bruger er lige meget hvad, der 
							hældes i – så længe det blot 
							
							er benzin eller etanol. 
 
							 |