For blot toethalvt år siden tog Chevrolet
beslutningen om at udvikle egne dieselmotorer. Man
var lidt halvsent ude, men skulle jo også først lige
have købt Daewoo og ikke mindst fabrikkens
produktionsanlæg, så man derigennem var parat til at
udvikle biler til de europæiske markeder.
Siden da er tingene foregået i raketfart. Nye
modeller, kraftige tilretninger og i dag indeholder
modelpaletten en bil i hvert af de segmenter, der
traditionelt hører ind under begrebet ”value for
money”.
Meget bil for pengene
På almindelig dansk betyder det ”meget bil for
pengene”. Ikke nødvendigvis de aller mest
sophistikerede, designerne kan finde på. Men gode
gedigne biler, som i øvrigt ikke er kedelige, selvom
det primært handler om, at sikre transport på en
fornuftig og moderne vis.
Det gælder også det program af dieselmotorer,
Chevrolet nu har fået stablet på benene, og som vi
herhjemme bliver præsenteret for engang i maj.
Motor fra Captiva
Den ene af motorerne er allerede i Danmark. Det er
den 2-liters diesel, som Chevrolet har monteret i
deres SUV, Captiva. Og egentlig kender vi også den
anden, for den er en neddrosling af Captiva-maskinen,
hvor den væsentlige forskel er, at den neddroslede
motor ikke har variabel turbolader.
Resultatet er lidt lavere effekt – 121 hestekræfter
i stedet for 150, lidt lavere moment – 280 i stedet
for 320 Nm. Men i hælene på de tal følger naturligt
nok også et lavere brændstofforbrug.
Strategi
Det sidste er det springende punkt i sammenligningen
med andre dieselbiler i samme kategorier.
Chevrolet’erne går ikke så langt på literen (selvom
det nu kun er omkring 10 procent mindre, det handler
om). Men det er en strategisk beslutning, Chevrolet
traf, da man igangsatte udviklingen af maskinerne.
”Vi ønskede indledningsvis at producere kraftfulde
maskiner af marketingmæssige årsager,” blev det sagt
i forbindelse med verdenspremiererne på de nye
motorer i modellerne Lacetti, Nubira og Epica. ”Og
vi må erkende, at da vi besluttede hvordan de nye
motorer skulle være, var der ikke så meget fokus på
C02 og brændstoføkonomi som der er kommet i den
senere tid. Men vi er allerede i gang med at
konstruere mindre og mere brændstoføkonomiske
maskiner.” Alle motorerne er i øvrigt udstyret med
partikelfilter – noget ikke alle producenter leverer
som standard.
Masser af kræfter
Det er da også et par små kraftværker, man mødte op
med ved de første testkørsler i Salamanca i det
nordvestlige Spanien. 121 hestekræfter og et stort
moment var næsten for meget i den kompakte
mellemklassebil Lacetti, for den er på ingen måde en
racerbil. Men det står naturligvis også føreren frit
for, ikke at træde speederen i bund, hver gang man
skal op i fart – selvom det er fristende at opleve
især det store moment.
Det centrale er imidlertid, at Lacetti trods større
vægt ikke bare er hurtigt oppe i fart (0-100 km/t på
9,8 sekunder) men også er både retningsstabil og let
at håndtere gennem kurverne. Normalt vil større vægt
på forhjulene betyde overstyring (at bilens bagende
skrider ud før forenden, når man kører på grænsen),
men det er slet ikke tilfældet. Støjen fra motoren
er beskeden og støjforholdene i Lacetti 2,0 TDCi,
som er dens fulde navn i dieseludgaven, er i højere
grad baseret på en stram undervogn, hvor dækstøjen
forplantes op i karrosseriet.
121 heste i Nubira
Den samme 121 hestes motor leveres også til Nubira.
Her er fartpræstationerne lidt ringere, men
brændstoføkonomien er den samme (17,5 km/l) og
oplevelsen er mere harmonisk og rolig. Støjniveauet
er væsentlig lavere end i Lacetti og den kører
utrolig stabilt.
Prikken over i’et er Epica. Det er Chevrolets
luksusmodel og prismæssigt befinder man sig på
320.000 kroner. Udstyret med den store 2-liters
motor er accelerationen på niveau med Lacetti,
brændstofforbruget er lidt ringere (16,4 km/l), men
køreoplevelsen er unik. Selv ved høj fart kører
Epica snorlige og stabiliteten er forbilledlig. På
grund af en relativ fast affjedring, som dog ikke
gør bilen ukomfortabel, er også kurvestabiliteten i
orden.
Fine priser
Modellerne med de nye motorer er i Danmark midt i
maj og priserne er ret fordelagtige. 220.000 for den
billigste Lacetti, 225.000 for den billigste Nubira
(250.000 for stationcar versionen) og 320.000 for
Epica. Udstyrsniveauet er godt for dem alle, men
ingen af de tre Chevrolet’er har ESP. Det rådes der
dog bod på for Epicas vedkommende sidst på året.
I
introduktionsperioden på 2 måneder sælges Lacetti
oven i købet med 3 års kaskoforsikring inkluderet i
prisen – et knaldgodt tilbud til førstegangskøbere,
som slipper for forsikringsselskabernes chokpriser.
Det samme gælder Nubira stationcar. De øvrige
modeller kan også købes med tre års kasko – her
lægges der ca. 15.000 kroner oven i prisen, men det
er stadig en særdeles billig forsikring, især for
førstegangskøbere.
Chevrolet Captiva var
først med den store 2-liters diesel
|