Der er
lagt op til et kæmpemæssigt motorsportsshow i
Fælledparken, når Copenhagen Historic Grand Prix
finder sted i dagene d. 4.-5. august. Ikke bare har
arrangørerne fået tilladelse til at fordoble banens
længde, men der forventes også tæt ved dobbelt så
mange biler.
Dertil
kommer, at Grand Prix’et vil være en del af en
nyetableret europæisk løbsserie for historisk byløb,
der foruden Grand Prix’et i Danmarks hovedstad
inkluderer løb i Porto i Portugal og Pau i
Sydfrankrig – byer, der begge har store traditioner
indenfor såvel historiske racerløb som moderne
racerløb. Begge steder afvikles der i år også en
afdeling af World Touring Car Championship.
Det
kommer ikke til at ske i København – ikke foreløbig
i hvert fald. For med den store politiske opbakning,
begivenheden nu opnår, skal der værnes om det
centrale i Grand Prix’et: Det handler om historiske
biler, spændende biler, bilkunst og naturligvis godt
racerløb.
Racerbanens længde fordobles. Der fortsættes fra den
hidtidige langside ned ad Nørre Alle mod Tagensvej
og drejes til venstre af Borgmester Jensens allé.
Banen snor sig idyllisk gennem parken frem til det
sted, på hjørnet af Universitetsparken, hvor det
hidtidige baneforløb gik gennem Fælledparken. For at
sænke farten på den forlængede langside lægges der
en chicane ind cirka midtvejs, formentlig ved hjælp
af et halvt loop midt i krydset med
Universitetsparken.
Det
forventede større antal biler skyldes ikke mindst
arrangørerne med Ole Markussen og Claus Frausing,
der har udført et stort lobbyarbejde i de rigtige
kredse plus og nok så væsentligt, at den anerkendte
britiske skribent, Simon Taylor, har givet Grand
Prix’et uendelig mange roser efter sit besøg i
København sidste år.
Men også
den omstændighed, at arrangørerne har fået stor
opbakning fra den danske importør af Ferrari biler,
Johnny Laursen, har givet Grand Prix’et vokseværk.
2007 er 60 års jubilæumsår for de stejlende heste og
det markerer Ferrari i Danmark med præsentation af
et meget stort antal Ferrari sportsvogne – et sted
mellem 100 og 200 eksemplarer af det eksotiske
bilmærke forventer Johnny Lausen at kunne præsentere
i København.
Idéen med
at involvere sig med andre europæiske byer kom fra
ingen ringere end Prins Joachim.
"Prins
Joachim fostrede idéen og den blev rigtig godt
modtaget af arrangørerne af de andre byløb,"
fortæller Claus Frausing.
"Jeg ved
nu ikke helt, om det alene er mig, der har æren af
den idé," siger Prins Joachim. "men under alle