”Vi har lavet en ”regnemaskine”, som bilforhandlerne
kan bruge til at beregne bilpriserne efter
Folketingets vedtagelse af regeringens
afgiftspakke,” siger direktør for foreningen Danske
Bilimportører, Bent Mikkelsen. ”Det betyder, at man
som kunde kommer til at betale den pris, bilen med
tilbagevirkende kraft til 25. april vil få, efter at
de nye afgifter er vedtaget. Det er den bedste måde
at gøre det på, for derved hindrer man, at kunden
skal have penge tilbage efter lovens vedtagelse –
eller evt. bliver præsenteret for en ekstra
regning.”
Det gælder biler på hvide nummerplader, for Bent
Mikkelsen påpeger også, at man arbejder kraftigt på
at få Folketinget til at vedtage en
overgangsordning. Problemet er, at mange
bilimportører har bestilt biler hjem i ”god tro”.
Det handler primært om biler til ombygning til vans
eller autocampere, biler bygget i fjernøsten som
skal bestilles mange måneder i forvejen. Markedet må
nødvendigvis reagere på de ændrede afgifter og
dermed holder bilimportørernes prognoser ikke –
typisk vil man brænde inde med et antal biler, især
biler, der skulle ombygges til autocampere.
”Autocamperne går fra 60 procents afgift til 180
procent,” fortæller Bent Mikkelsen. ”De vil
naturligvis ikke blive kørt i havnen, så de kommer
ud at køre. Spørgsmålet er blot om det er
bilimportøren, der har handlet i god tro og måske
endda har igangsat |